Elektrifisering av containertrucker på Oslo Havn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075906Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for elkraftteknikk [2497]
Sammendrag
Denne rapporten tok for seg erstatning av fem fossildrevne containertrucker på Oslo Havn,med elektriske. Bakgrunnen for denne erstatningen var FNs klimamål, og skjer i tråd medOslo kommunes mål om å kutte klimautslippene med 85 % innen 2030. Oslo Havn er nåiferd med å omstille seg mot å bli en nullutslippshavn, og skal fase ut fossile kjøretøy.
Rapporten forsøkte å avgjøre hvor mange maskiner som ville være nødvendig for å utføresamme arbeidsmengde. Utregninger ble utført for å estimere dagens energibehov, ved hjelpav oppgitt kjøredata og teoretisk energiforbruk i dieselmotorer. Et Python-program ble la-get for å simulere batteriladningsnivået over en arbeidsdag, med estimert energibehov somgrunnlag. Programmet tok ogs ̊a hensyn til lavere batterikapasitet som følge av aldring og lavetemperaturer. Simuleringer viste at en-til-en erstatning av dagens maskiner ikke var tilstrek-kelig, grunnet begrenset batteristørrelse og stillestående ladetid. Derfor var det nødvendigmed flere enn fem maskiner. Simuleringer viste at med syv elektriske maskiner, kunne mi-nimum fem være i kontinuerlig drift. Videre ble det diskutert hvordan overgangen kunneforegå og hvilke konsekvenser dette ville ha økonomisk og miljømessig.
Grunnet usikkerheter i beregninger, teknologi under utvikling, og nødvendigheten for leve-ringssikkerhet, konkluderes det med at overgangen til elektrisk bør gjøres gradvis. På siktkan syv elektriske containertrucker ha samme arbeidskapasitet som dagens fem fossile. This report examined the possibility of replacing a fleet of five fossil fueled reachstackers atThe Port of Oslo. The replacement machines were going to be fully electric. The replacementwas considered due to the goal set forth by the City of Oslo to reduce carbon emissions by85% before the year 2030. The Port of Oslo must therefore contribute by phasing out fossilmachinery.
The report attemped to determine the amount of electric machines needed to carry outthe same workload. Calculations were performed to approximate the energy demand of thecurrent fleet, using provided driving data and the theoretical energy consumption of dieselengines. A Python program was created to simulate the predicted battery level over the cour-se of a workday, using the energy demand approximation as a baseline. The program alsoincluded reduced battery efficency due to aging and low temperatures. Simulations showedthat a one-to-one replacement was not possible, due to limited battery size and stationarycharging time. To compensate for the stationary charging time, additional machines wereneeded in the new fleet. Simulations showed that with seven electric machines, a minimumof five could be operational at all time. Furthermore, there was a discussion about how thetransition can take place and what consequences this will have economically and environ-mentally.
Due to uncertainties in calculations, technology under development, and the necessity forcertainty of delivery, it is concluded that the transition to electric should be done gradually.In the long run seven electric reachstackers can have the same working capacity as today’sfive fossil reachstackers.