Hvordan kan aktivitetsdeltakelse i fengsel bidra til å mestre hverdagslivet?
Description
Full text not available
Abstract
Abstrakt
Tittel: Hvordan kan aktivitetsdeltakelse i fengsel bidra til å mestre hverdagslivet?Bakgrunnsinformasjon: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordanaktivitetsdeltakelse i fengsel kan bidra til å mestre hverdagslivet. Innsatte i norske fengsler er ensårbar gruppe, med store utfordringer på flere levekårsområder enn den øvrige befolkningen.Kriminalomsorgen har som mål at soning skal virke rehabiliterende og forhindre ny kriminalitet.Som en del av denne prosessen anvendes aktiviteter som blant annet utdanning, arbeid ogfritidsaktiviteter.
Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie og baserer seg på scoping review. Ènkvantitativ og fem kvalitative fagfellevurderte forskningsartikler ble plukket ut gjennom etsystematisk litteratursøk. For å analysere innholdet i de valgte artiklene har vi tatt inspirasjon frasystematisk tekstkondensering og knyttet funnene opp mot ergoterapeutisk teori. Den valgteteorien i denne oppgaven har utspring fra aktivitetsvitenskapen og er dimensjonene doing,being, becoming og belonging (DBBB). Dette ble benyttet for å svare på bacheloroppgavensproblemstilling.
Resultat/funn: Resultatet fra de fagfellevurderte artiklene viste at aktivitetsdeltakelse i fengselbidro til å fremme struktur i hverdagen, utvikle ferdigheter, bygge sosiale relasjoner og bedreinnsattes psykiske helse. Funnene viser også et manglende tilbud på meningsfulle aktiviteter ogat innsatte ofte ikke ser den rehabiliterende hensikten ved aktivitetstilbudene.
Konklusjon: Struktur i hverdagen, utvikling av ferdigheter, sosiale relasjoner og bedre psykiskhelse er resultat som kommer av aktivitetsdeltakelser, og er faktorer som kan bidra til å mestrehverdagslivet i og etter gjennomført straff. Artiklene påpeker også viktighetene av at aktivitetenebør være meningsfulle for innsatte for å oppnå det overnevnte. For å støtte funnene våreytterligere kan det være nødvendig med mer forskning på temaet.
Nøkkelord: Aktivitetsdeltakelse, fengsel, mestring og hverdagslivet