Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBusby, Nicole
dc.contributor.authorKalhagen, Maren Helene
dc.date.accessioned2023-07-03T17:19:26Z
dc.date.available2023-07-03T17:19:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145064670:37913226
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075422
dc.description.abstractDenne masteroppgaven beskriver en kvantitativ studie av norske førsteklassingers eksponering for engelskspråklige aktiviteter utenfor klasserommet, og deres engelske ordforråd. Målet med oppgaven er å undersøke hvor mye engelsk norske førsteklassinger møter utenfor klasserommet, og hvordan deltakerne scorer på en ordforrådstest brukt for å måle deres reseptive engelske ordforråd. Studien ble utført på 12 deltakere i første klasse på en norsk barneskole. Studien ble gjennomført som et kvasieksperiment, hvor deltakernes foreldre ble spurt om å svare på en spørreundersøkelse om barnets eksponering for engelskspråklige aktiviteter utenfor klasserommet. I tillegg gjennomførte deltakerne Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT-4) for å måle deres reseptive engelske ordforråd. Dataen fra spørreundersøkelsen og testen ble analysert ved å bruke deskriptiv statistikk, grafiske fremstillinger og korrelasjonsanalyse. Studien viste at deltakerne i gjennomsnitt ble eksponert for rundt syv timer og femten minutter med engelskspråklige aktivtiter i uken. Resultatene fra analysen viser også at de fikk mest eksponering gjennom YouTube, etterfulgt av musikk, TV og digitale spill. Videre viser resultatene at deltakernes score på ordforrådstesten kunne sammenlignes med ordforrådet til en engelskspråklig treåring, og at disse resultatene var noe høyere enn det Dahl & Vulchanova (2014) fant i deres sammenlignbare studie for rundt et tiår siden. Avslutningsvis viste resultatene ingen signifikant korrelasjon mellom eksponering for engelskspråklige aktiviteter utenfor klasserommet og ordforråd. Tendensene viste dog at mer eksponering til disse aktivitetene ikke nødvendigvis gir et mer omfattende ordforråd.
dc.description.abstractThis master’s thesis describes a quantitative study on Norwegian first-grade pupils’ exposure to extramural English activities and their vocabulary knowledge. The aim of the study was to investigate how much extramural English Norwegian first-grade pupils are exposed to during a week and how the participants score on a vocabulary test used for measuring their receptive English vocabulary knowledge. The study was conducted on 12 participants in first grade at a Norwegian primary school. The study was carried out as a quasi-experiment, where the participants’ parents were asked to answer a questionnaire regarding their child’s exposure to extramural English activities. Additionally, the participants were subjected to the Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT-4) to measure their receptive English vocabulary knowledge. The data from the survey and the test were analysed using descriptive statistics and graphic representation, in addition to correlation analysis. Overall, the study showed that the participants were exposed to English for an estimated seven hours and fifteen minutes a week. It was found that they were exposed to English through YouTube the most, followed by music, television and gaming. Furthermore, the study found that the participants’ vocabulary score was comparable to a native English-speaking three-year-old, and that the results showed a higher knowledge than was found in a study on participants of a similar age around a decade ago (Dahl & Vulchanova, 2014). Finally, the study showed no significant correlation between exposure to English extramural activities and vocabulary knowledge. However, the tendencies showed that more exposure does not necessarily correlate to a higher vocabulary score.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleNorwegian First-Graders’ English Vocabulary Knowledge and Exposure to Extramural English
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel