Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDillon, Jade
dc.contributor.authorReksen, Pernille Madeleine Roald
dc.date.accessioned2023-07-01T17:34:20Z
dc.date.available2023-07-01T17:34:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899817:50347530
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075243
dc.description.abstractDenne kvalitative studien tar sikte på å undersøke om det er en forskjell i barneleserens leserrespons på en roman kontra en grafisk roman og hva disse forskjellene eventuelt kan innebære for engelsk som fremmedspråk (EFL) klasserommet. Videre søker denne oppgaven å utforske hvordan og om en barneleser opplever en tekst annerledes basert på tekstens format. Studien er gjennomført i et norsk EFL klasserom på barneskole nivå. I læreplanen for engelskfaget omfatter lesing en av de fire grunnleggende ferdighetene for engelskundervisning i norske klasserom, i tillegg til muntlige-, skriftlige- og digitale ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2019). For engelskundervisning anses det å lese ulike typer tekster og å bli utsatt for ulike typer språkinput som et viktig og avgjørende aspekt ved tilegnelse av fremmedspråk. Dette samsvarer med hva Krashen (1992) beskriver som The Reading Hypothesis. Som læreplanen tilsier, bør elevene i et engelskklasserom bli eksponert for ulike typer tekster, inkludert multimodal litteratur. Derfor består litteraturen i denne studien av både en roman og en grafisk roman. Det teoretiske rammeverket jeg har basert min forskning på er leserresponsteorier av Iser og Rosenblatt. Metodikken min består av et spørreskjema gjennomført med sytten elever i syvende klasse ved en skole i Trøndelag. Denne spørreundersøkelsen utforsker elevenes leseropplevelser til utdrag fra to forskjellige versjoner av Neil Gaimans Coraline. I tillegg har jeg også analysert disse utdragene som er gitt til elevene i denne studien for å undersøke hvordan ulike elementer i utdragene kan bidra til lesernes opplevelse og respons til tekstene. For å utvikle en forståelse av hva som er forskjellene i barneleserens leserespons til romanen kontra den grafiske romanen, og hva dette kan innebære for EFL klasserommet, vil jeg forsøke å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hva er forskjellen mellom den originale romanen og den grafiske romanen? 2) Basert på Iser og Rosenblatts leserresponsteorier, hvordan oppfatter og opplever barneleseren innholdet i tekstutdraget av Coraline som er gitt dem?
dc.description.abstractThis qualitative study aims to investigate whether there is a difference in the child reader’s readerly response to a novella vs. a graphic novel and what these differences could imply for the EFL classroom. Further, this thesis seeks to explore how and if a child reader is experiencing a text differently based on the format of the text. The research is done in a Norwegian English as a foreign language (EFL) classroom at a primary school level. In the curriculum for the English subject, reading encompasses one of the four basic skills for English language teaching in Norwegian classrooms, in addition to, oral skills, writing-, and digital skills (The Norwegian Directorate for Education and Training, 2019). For English language teaching, reading different types of texts and being exposed to various types of language input is considered to be an important and crucial aspect of foreign language acquisition. This aligns with Krashen’s (1992) Reading Hypothesis. As the curricula suggests, the students in an English classroom should be exposed to different types of texts, including multimodal literature. Therefore, the chosen literature for this research consists of both a novella and a graphic novel. The theoretical framework I have used to scaffold my research is Reader Response Theory, drawing specifically on the work of Iser and Rosenblatt. My methodology consists of a questionnaire with seventeen seventh-grade students from a school in rural Trøndelag exploring the readerly responses of extracts from two different versions of Neil Gaiman’s Coraline. In addition, I have also analyzed the two extracts given to the students to examine how different elements of the extracts may contribute to the readers’ experience and response to the texts. To develop an understanding of what are the differences in the child reader’s readerly response to the novella vs. the graphic novel and what this could imply for the EFL classroom, I will attempt to answer the following research questions: 1) What are the differences between the traditional novella and the graphic novel? 2) Based on Iser and Rosenblatt’s reader response theories, how does the child reader perceive and experience the content of the Coraline extract given to them?
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSame text, different format: A Qualitative Study of Children's Readerly Responses to Coraline
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel