Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPande-Rolfsen, Marthe Sofie
dc.contributor.advisorLowery, Alyssa
dc.contributor.authorVeimodet, Marie
dc.date.accessioned2023-07-01T17:34:17Z
dc.date.available2023-07-01T17:34:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899817:34398112
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075241
dc.description.abstractMed implementeringen av ny læreplan (LK20) har selvvalg og tekster generelt fått en styrket plassering. Fordi dette er en ny stilling, er det fortsatt flere aspekter av selvvalg som ikke er undersøkt. Tidligere forskning tar i hovedsak for seg elever på videregående og høyskoler som har engelsk som førstespråk. I tillegg er forskningen begrenset til å gjelde bøker, og utelukker dermed en stor variasjon av kilder for selvvalg. Denne forskningen tar sikte på å ta de som vil bli berørt av denne nye og forsterkede posisjonen i betraktning, og undersøker derfor læreres og elevers oppfatninger av selvvalgte tekster i EFL-klasserommet gjennom spørreundersøkelser, fokusgrupper og intervjuer. Mens både lærere og elever ser verdien og fordelene som oppstår ved selvvalg, anser de likevel utfordringene som større enn fordelene. Denne forskningsoppgaven argumenterer imidlertid for at slike oppfatninger stammer fra mangel på erfaring og kunnskap om hvordan man kan implementere selvvalg i et EFL-klasserom. Målet med denne masteroppgaven er derfor å snu denne oppfatningen, og finne mulige måter å omgå utfordringene man møter. For å gjøre dette er det gjennomført en tematisk analyse av de innsamlede dataene. Av analysen er det klart at elevene ønsker å velge selv, men for å ikke bli overveldet av valget, foretrekker de å velge fra et begrenset utvalg gitt av læreren. Selv om lærere, så vel som noen av elevene, ser ut til å ha en relativt bred tolkning av begrepet «tekst», synes de alle å begrense begrepet til kun å inkludere bøker når «selvvalgt» står foran. Å justere dette vil være til fordel for noen av lærernes hovedbekymringer angående implementering, for eksempel spørsmålet om tid. Gjennom denne forskningsoppgaven har jeg ikke forsøkt å finne én «riktig» måte å implementere selvseleksjon på, men heller foreslå noen mulige alternativer som motvirker det som har blitt presentert som utfordringer av studiens deltakere. Nøkkelord: Selvvalg, EFL klasserom, autonomi, tekster, lesing
dc.description.abstractWith the implementation of the new curriculum (LK20), self-selection and texts in general have received an enhanced position. Because this is a new position, there are still several aspects of self-selection that have not yet been investigated. Previous research mainly considers high school and college students who have English as their first language. Additionally, the research is limited to books, which excludes a great variety of sources for self-selection. This research aims to consider those who will be affected by this new and enhanced position and therefore investigates teachers’ and students’ perceptions of self-selected texts in the English as a foreign language (EFL) classroom through surveys, focus groups, and interviews. While the participants see the value and benefits that arise from self-selection, they still consider the challenges to be bigger than the advantages. However, this research paper argues that such opinions stem from a lack of experience and knowledge of how one could implement self-selection in an EFL classroom. The purpose of this master’s thesis is therefore to turn this conception and find possible ways to work around the encountered challenges. In order to do so, a thematic analysis has been conducted on the collected data. From the analysis it is clear that students want to choose for themselves, however in order to not become overwhelmed by the choice, they prefer to choose from a limited selection provided by the teacher. Although teachers, as well as some of the students, seem to have a relatively broad interpretation of the term “text”, they all seem to narrow the term to only include books whenever “self-selected” is put in front of it. Adjusting this would address some of the teachers’ main concerns regarding implementation, such as the issue of time. Through this research paper, I have not tried to find one “right” way to implement self-selection, but rather suggest a few possible options that counter what have been presented as challenges by those who participated in the study. Key words: Self-selection, EFL classroom, autonomy, texts, reading
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titlePerceptions of Self-Selected Texts in the EFL Classrom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel