Handlingsrom og forbedring i kommunal kulturminneforvaltning
Abstract
Kommunale saksbehandlere innen kulturminneforvaltning sitter gjerne i en særposisjon i forhold til kulturminneforvaltere ved andre instanser. Dette er fordi forvaltningen av kulturminner og -miljøer ikke er deres primære oppgave, slik det er for fylkeskommunen og Riksantikvaren, blant annet. Kommunale saksbehandlere forvalter de kulturminnene som dukker opp under andre typer saker, for eksempel plan- og bygningssaker, hvor kulturminnet ikke faller under fylkeskommunens eller Riksantikvarens jurisdiksjon.
På bakgrunn av dette, undersøker denne oppgavens del én hvilket informasjonsgrunnlag og lovgivning saksbehandlerne har å forholde seg til, og videre hvilket handlingsrom dette tillater. Dette omfatter en analyse av diverse kilder til informasjon om kulturminner, som SEFRAK-registeret, Askeladden, kommunale sakarkiv, lokalhistoriske utgivelser og kulturminneplaner. Videre innebærer det også en kortfattet analyse av aktuell lovgivning, hvilket for kommunale saksbehandlere primært er Plan- og bygningsloven. For å gi kontekst til oppgavens hypotese, og til en viss grad bekrefte at det eksisterer en utfordring innen kommunal kulturminneforvaltning, brukes rapporter fra miljøovervåkingsprogrammet Gamle hus da og nå, i tillegg til et eksempel fra Tønsberg kommune. Eksemplene viser også til potensielle konsekvenser av et begrenset handlingsrom.
I lys av funnene fra del en, utforsker del to hva som er forbedringspotensialet for kommunal saksbehandling. Det mest avgjørende dokumentet for fremtidig kulturminneforvaltning er Meld. St. 16 (2019-2020) Nye mål i kulturmiljøpolitikken. Denne Stortingsmeldingen introduserer tre nye nasjonale mål for nasjonal kulturminneforvaltning, hvilket innebærer arbeid med kulturminneplaner i alle kommuner og en ny kulturmiljølov. Videre legger også rapporten fra programmet Gamle hus da og nå føringer for fremtidig kulturminneforvaltning. Oppgaven diskuterer potensiale i de forslagene og tiltakene som fremmes i samtlige dokumenter og prosjekter. Municipal case managers within cultural heritage management are often situated in a unique position, compared to cultural heritage managers at other agencies. This is due to the management of cultural heritage not being their primary task, as it is for case managers with the county municipality or The Directorate for Cultural Heritage. Municipal case managers deal with cultural heritage that appear in other types of cases, such as planning and building cases, where any cultural heritage monuments does not fall under the jurisdiction of the county municipality or The Directorate for Cultural Heritage.
Based on this observation, part one of this thesis examines what kind of information and legislation municipal case managers have on their hands, and further, what room for action this allows. This includes an analysis of various sources of information on cultural heritage, such as the SEFRAK-register, Askeladden, municipal case archives, local history publications, and municipal plans for cultural heritage. Furthermore, this thesis involves a short analysis of relevant legislation, which, for municipal case managers, is mainly the Planning and building Act. In order to provide context to this thesis’ hypothesis, and, to some extent, confirm the reality of a challenge within municipal cultural heritage management, examples and reports from ongoing and finished projects are included.
In light of the findings from part one, part two explores what potential for improvement exists for municipal cultural heritage management. The most relevant document for future cultural heritage management, is Meld. St. 16 (2019-2020) Nye mål i kulturmiljøpolitikken. This report introduces three new national goals for future cultural heritage management, which involves developing municipal plans for cultural heritage in all Norwegian municipalities, as well as working on a new Cultural environment Act. This thesis discusses the potential of the proposed measures that are introduced in all mentioned documents and projects.