Reimagining Emily: Gender and Poetry in the Biographical Series Dickinson (2019)
Abstract
Denne oppgaven utforsker bruken av Emily Dickinsons poesi som et virkemiddel for å fremheve dagsaktuell problematikk knyttet til kjønn i den biografiske serien Dickinson fra 2019. Fokuset i denne fordypningen er snevret ned til tre dikt og tre episoder fra serien: sesong 1, episode 2 og diktet «I Have Never Seen Volcanoes.» Sesong 2, episode 10 og diktet «You Cannot Put a Fire Out,» samt sesong 3, episode 6 og diktet «A Little Madness in the Spring,” for å eksemplifisere en generell trend når det kommer til seriens fremstilling av Emily Dickinsons poesi. Diktene blir brukt som et virkemiddel for å fremheve utfordringene og kampene kvinner møter i patriarkalske samfunn gjennom seriens framstilling av Emily og hendelsene i hennes liv. Analysen er gjennomført med en teoretisk bakgrunn som bygger opp under både adaptasjonsteori og feministisk litteraturteori. Analysens funn illustrerer hvordan de utvalgte diktene og episodene blir brukt av serien for å fremheve utfordringer knyttet til ulike aspekter ved kjønnsproblematikk relatert til marginalisering av kvinner, begrensning av kvinners kreative frihet, press på å tilrettelegge seg samfunnets normer og forventinger, samt undertrykkelse av seksualitet. Analysen fremhever hvordan diktene har blitt inkorporert i seriens narrativ som et virkemiddel for å utforske kjønnsproblematikk knyttet til både fortid og nåtid samtidig som det skaper en mer helhetlig opplevelse for publikum på flere plan. Helhetlig kan man si at oppgaven bidrar til å skape en mer utdypende forståelse for den kulturelle betydningen av poesien til Emily Dickinson gjennom seriens historiske og samtidsaktuelle forståelse og presentasjon av kjønnsproblematikk. Hovedfokuset til denne oppgaven er derfor å gi innsikt i den komplekse forbindelsen mellom litteratur og dets adapterte produkt, samt å understreke hvordan samspillet mellom poesi og biografiske adaptasjoner kan bidra til å kontekstualisere og utfordre kjønnsproblematikk samtidig som det promoterer likestilling og rettferdighet. This thesis explores the use of Emily Dickinson’s poems in highlighting gender issues in the biographical series Dickinson from 2019 through a contemporary understanding of the past. The focus of this research is narrowed down to three poems and three episodes: season 1, episode 2 and the poem “I Have Never Seen Volcanoes.” Season 2, episode 10 and the poem “You Cannot Put a Fire Out,” and season 3, episode 6 and the poem “A Little Madness in the Spring,” to exemplify a general trend in the series’ use of Emily Dickinson’s poetry. These poems are used as a tool in the series to depict the struggles and challenges faced by women in a patriarchal society through the character of Emily and the events in her life. The analysis is conducted with a theoretical background relying on both adaptation theory and feminist literary theory. The findings of the thesis reveal that the selected poems and episodes from the series are used to highlight gender issues related to oppression and marginalization of women, restriction of women’s creative freedom, conformity to societal expectations and norms, and suppression of sexuality and desire. The analysis demonstrates how the poems are integrated into the narrative of the series as a means to exploring gender issues of the past and the present simultaneously and to enrich the audiences’ viewing experience. Overall, the paper’s commentary on gender related issues presented in the series Dickinson, provides a contemporary perspective and contributes to an extended understanding of the cultural significance of Emily Dickinson’s poetry. The focus of this thesis is therefore to provide insight into the complex relationship between literature and the adapted product, and to show how poems and biographical adaptations can be used to contextualize and challenge issues related to gender and promote gender equality.