Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPaulsen, Veronika.
dc.contributor.authorReinhardtsen, Hanna.
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:39Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:64291140
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074961
dc.description.abstractTemaet jeg har valgt å rette søkelys på i min bacheloroppgave er arbeid med enslige mindreårige flyktninger, som er en gruppe mennesker som kan ha opplevd traumatiserende hendelser i sitt hjemland og på flukten til Norge. Formålet med oppgaven har vært å se på hva eksisterende kunnskap og teorier forteller om hvordan man kan møte traumatiserte ungdom og hvordan man kan ivareta og fremme utvikling hos dem. Av den grunn har problemstillingen blitt formulert slik: Hvordan kan ansatte ved et bofellesskap ivareta og fremme utvikling hos enslige mindreårige flyktninger? For å svare på problemstillingen så har oppgaven benyttet metoden litteraturstudie. Den valgte teorien er rettet mot traumebevisst omsorg og den utviklingsøkologiske modellen. Ved hjelp av forståelsesrammene fra traumebevisst omsorg så kommer det frem at man kan fremme utvikling med å trygge ungdommene, legge til rette for at de danner relasjoner og veilede dem med å kunne regulere emosjonene sine. Den utviklingsøkologiske modellen forklarer at ungdommene sin utvikling kan bli påvirket av ulike aktører og faktorer på forskjellige nivåer. Drøftingskapittelet har dermed sett på hvordan disse teoretiske perspektivene kan benyttes av ansatte ved et bofellesskap, og hvordan de kan fremme utvikling hos enslige mindreårige flyktninger. Deretter, har gaming som et miljøterapeutisk verktøy for å fremme utvikling blitt presentert og diskutert.
dc.description.abstractThe topic I have chosen to focus on in my bachelor thesis is working with unaccompanied refugee minors, who are a group of people who may have experienced traumatizing events in their home country and during their journey to Norway. The purpose of the thesis has been to examine what existing knowledge and theories tells us about how to meet traumatized youth and how to take care and promote their development. For this reason, the research question has been formulated as follows: How can staff at a group home take care of and promote the development of unaccompanied refugee minors? To address the research question, the thesis has employed the method of literature study. The chosen theory focuses on trauma-informed care and the ecological model of development. Using the frameworks of trauma-informed care, it is revealed that development can be promoted by ensuring the safety of the youth, facilitating the formation of relationships, and guiding them in regulating their emotions. The ecological model of development explains that the development of the youth can be influenced by various actors and factors at different levels. The discussion chapter has therefore examined how these theoretical perspectives can be applied by staff at a group home and how they can promote the development of unaccompanied refugee minors. Additionally, gaming has been presented and discussed as a therapeutic tool for promoting development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn traumebevisst og utviklingsrettet ivaretakelse av enslige mindreårige flyktninger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel