A Woman's Rage - A comparative analysis of Carrie (de Palma 1976) and Promising Young Woman (Fennell 2020)
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074914Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne oppgaven er å sammenligne filmene Carrie (de Palma 1976) og Promising Young Woman (Fennell 2020) og utforske og diskutere hvordan filmskaperne fremstiller kvinnelig raseri gjennom et mannlig og kvinnelig perspektiv ved hjelp av estetikk. Feministisk film og mengden forskning og teori om kvinnelig tilskuerskap vokste betydelig mellom utgivelsene av de to filmene. De teoretiske tekstene til Laura Mulvey, Dianna Taylor og Hilary Neroni er sentrale i analysen av de to filmene, som er gjort fra et feministisk perspektiv.Jeg forsøkte å analysere hvilke valg filmskaperne tok i sammenheng med fremstillingen av kvinnelig raseri, og om disse skildringene er representative for raseriet til ekte kvinner. Noen av funnene inkluderer farger og sjangerforventninger som brukes til å villede publikum, kinematografi som skildrer maktdynamikk og religiøse temaer, og feministisk historie som forsterker effekten av kvinnelig raseri. I tilfeller blir Carrie seksualisert og beholdt feminin gjennom klimakset, i motsetning til Cassie som bevisst bruker sin seksualitet og femininitet til sin egen fordel. The goal of this dissertation is to compare the films Carrie (de Palma 1976) and Promising Young Woman (Fennell 2020) and explore and discuss how the filmmakers portray female rage through a male and female perspective using aesthetics. Feminist cinema and the amount of research and theory on female spectatorship grew significantly between the releases of the two films. The theoretical texts of Laura Mulvey, Dianna Taylor and Hilary Neroni are central to the analysis of the two films, which is done from a feminist perspective.I attempted to analyze what choices the filmmakers made in relation to a portrayal of female rage, and if these portrayals are representative of the rage of real women. Some of the findings include colors and genre-expectations being used to mislead the audience, cinematography portraying power dynamics and religious themes, and feminist history enhancing the effect of the female rage. In instances, Carrie is sexualized and kept feminine through the spectacle of the climax, as opposed to Cassie who deliberately uses her sexuality and femininity to her own advantage.