Koronapandemien og helsefagstudenter sin helse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074888Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: Koronapandemien og helsefagstudenter sin helse.
Bakgrunnsinformasjon: Koronapandemien har herjet i Norge i flere år, og studenter er en gruppe i samfunnet som har blitt hardt rammet. Gjennom flere undersøkelser ser en at studenter har blitt påvirket på ulike måter, spesielt i forhold til ensomhet og studiemotivasjon. For studenter er sosial interaksjon og et sosialt miljø en vikitg del av studiehverdagen, som koronapandemien har gitt en begrensning for. Det kan virke som at studenter i dag også kjenner på ensomhet og lav studiemotivasjon som et resultat av koronapandemien. Formålet med denne oppgaven er derfor å undersøke følgende problemstilling: Hvordan ble ensomhet og studiemotivasjon påvirket under koronapandemien, og hvordan er situasjonen i dag?
Metode: I oppgaven har vi anvendt spørreundersøkelse, som er en kvantitativ metode. Den ble laget i nettskjema og ble sendt ut til helsefagstudenter i Norge. Det var 104 som deltok i spørreundersøkelsen.
Resultat: Funn i spørreundersøkelsen viser at flertallet av helsefagstudentene under koronapandemien ikke var fornøyd med mengden sosiale aktiviteter, og ikke kjente på tilhørighet i klassemiljøet. I tillegg hadde en studiestart under koronapandemien konsekvenser på det sosiale miljøet i klassen. Resultatet viser også at dette er bedre i dag. Andre funn viser at helsefagstudentene opplevde nettundervisning under koronapandemien mindre motiverende, og at de føler det har ført til at de har lavere studieprogresjon i dag. Det vises også til at de er mer motiverte til å studere nå som det er fysisk oppmøte og de kan gjøre skole sammen med andre.
Konklusjon: Oppsummert ble ensomhet og studiemotivasjon hos de fleste helsefagstudentene i spørreundersøkelsen vår påvirket negativt under koronapandemien. I dag har situasjonen for helsefagstudentene blitt bedre, men det er fortsatt noen som kjenner på ensomhet og studiemotivasjon som et resultat av koronapandemien.
Nøkkelord: koronapandemien, studenter, ensomhet, studiemotivasjon, meningsfull aktivitet.