Ingen teknologi kan erstatte en god relasjon mellom student og foreleser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074882Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: «Ingen teknologi kan erstatte en god relasjon mellom student og foreleser»
Introduksjon: Hensikten med denne studien er å undersøke elementer som fremmer deltakelse i høyere utdanning for personer med synshemming, for å tydeliggjøre mulige ressurser for studentgruppen ved universitet/høyskole. Følgende problemstilling ble formulert: Hvilke elementer kan fremme deltakelse i høyere utdanning for personer med synshemming? Studiens teoretiske perspektiv er Transaksjonell Modell for Aktivitet.
Metode: En kvalitativ intervjustudie hvor tre fagpersoner med arbeidsområde innen syn og høyere utdanning ble intervjuet ved å benytte en semistrukturert intervjuguide. Systematisk tekstkondensering ble benyttet for analysering av data.
Resultat: I denne kvalitative intervjustudien, ble resultatene systematisert i fire hovedkategorier:1. Sosiale bånd som suksessfaktor2. Inkludering i digital kommunikasjon3. Lik tilgang til de fysiske omgivelsene4. Tidlig organisering for økt aktivitetsdeltakelse
Konklusjon: Relasjoner viser seg å ha en sentral rolle for å fremme studentgruppens deltakelse i høyere utdanning. Tilretteleggingen av digitale verktøy er også viktig for studentgruppens deltakelse i digital kommunikasjon. Tidlig planlegging og organisering, samt tilrettelegging av Campus, er hensiktsmessig for studentgruppens deltakelse i ulike aktiviteter gjennom utdanningen. I tillegg er et treffsted hvor studenter med synshemming kan dele erfaringer om deltakelse i høyere utdanning, et element som fremmer deltakelse for studentgruppen.
NøkkelordHøyere utdanning, deltakelse, synshemming, erfaringer Title: “No technology can replace a good relation between student and lecturer”
Introduction: The purpose of the study is to investigate elements that promote participation in higher education for people with visual impairments, in order to clarify possible resources for the student group at university/college. The following research question were formulated: Which elements can promote participation in higher education for people with visual impairments? The study’s theoretical perspective is the Transactional Model of Occupation.
Method: A qualitative interview study where three professionals with work areas within vision and higher education were interviewed using a semistructured interview guide. Systematic text condensation was used for analyzing data.
Results: In this qualitative interview study, results were obtained in four general categories:1. Social ties as a success factor2. Inclusion in digital communication 3. Equal access to the physical environment 4. Early organization for increased occupational participation
Conclusion: Relations prove to have a central role in promoting the student group’s participation in higher education. The facilitation of digital tools is also important for the student group’s participation in digital communication. Early planning and organization, as well as facilitating the Campus, is appropriate for the students’ participation in various activities throughout the education. In addition, a meeting place where students with visual impairments can share experiences about participation in higher education, is a promoting element for the student group’s participation.
Keywords Higher education, participation, visual impairment, experiences