Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøyem, Flaate Inghild.
dc.contributor.advisorListhaug, Faldet Kjersti.
dc.contributor.authorWojciechowska, Daria.
dc.date.accessioned2023-06-30T17:19:31Z
dc.date.available2023-06-30T17:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141023499:38040466
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074823
dc.description.abstractI denne masteroppgaven målte, analyserte og sammenlignet jeg ordforrådet til norske elever i videregående skole på første og andre trinn. Som datamateriale brukte jeg resultatene fra en ordforrådstest, som jeg lånte fra Institutt for Testforskning og Testutvikling (ITT). En del av forskningsmaterialet mitt bestod også av deltakernes svar samlet inn gjennom bruk av et spørreskjema. Resultatene viste at flertallet av elevene allerede har mangler i vokabularet på laveste frekvensnivå, noe som teoretisk hindrer kommunikasjon og forståelse på tysk. Det ble også vist at det ekstra året på videregående skole hadde en betydelig innvirkning på deltakernes resultater. Mine data viste at andreklassinger oppnådde bedre testresultater enn førsteklassinger. Dessuten ble det funnet at de ordene elevene gjenkjente best, vanligvis var kognater, dvs. beslektede ord.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I measured, analysed, and compared the vocabulary of Norwegian students in first and second grade. As data material, I used the results of a vocabulary test whose format I borrowed from the Institute for Test Research and Development (ITT). A part of my research material also consisted of participant responses collected through the use of a questionnaire. The results showed that the majority of students already have vocabulary deficits at the first level, which theoretically hinders communication and understanding in the language. It was also demonstrated that the additional year in upper secondary school had a significant influence on the participants' results. My data show that second graders achieve better test results than first graders. Additionally, the results show that the words that are recognized best by the students are usually cognates, i.e., related words.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDer Wortschatz norwegischer Schüler auf Niveau 2
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel