The Locked Room Narrative as a Social Research Tool
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074822Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven utforsker bruken av "locked room"-narrativer som et verktøy for å undersøke sosiale strukturer i det britiske samfunnet. Gjennom en analyse av to romaner, The Hunting Party (2018) av Lucy Foley og And Then There Were None (1939) av Agatha Christie, argumenterer avhandlingen for at "locked room"-narrativer gir et unikt perspektiv på den menneskelige tilstanden som ikke er tilgjengelig gjennom andre typer narrativer.Begge romanene kritiserer sosial klasse og dens innvirkning på menneskelig atferd. De bruker flere fortellere som verktøy for å oppnå dette. Bruken av flere perspektiver er vanlig i mysterieromaner, men enda mer vanlig i "locked room"-narrativer. Denne teknikken gir leserne innsikt i karakterenes innerste tanker og oppfatninger, og gjennom dette hvordan de blir påvirket av sin sosiale klasse.Ved å undersøke disse romanene, demonstrerer denne oppgaven hvordan "locked room"-narrativer kan brukes av samfunnsforskere for å gi et mer menneskelig perspektiv i sin forskning. Oppgaven konkluderer med at "locked room"-narrativet er et nyttig verktøy for å få tilgang til og artikulere deler av den menneskelige tilstanden som ofte er utilgjengelig gjennom andre typer narrativer. This thesis explores the use of locked room narratives as a tool for examining social structures in British society. Through an analysis of two novels, The Hunting Party (2018) by Lucy Foley and And Then There Were None (1939) by Agatha Christie, the thesis argues that locked room narratives offer a unique perspective on the human condition that is unavailable through other types of narratives.Each novel utilises multiple perspectives to critique social class and its impact on human behaviour. The use of various perspectives is common in mystery novels, but even more so in the locked room narratives. This technique allows readers to gain insight into characters' innermost thoughts and perceptions, and through this, how they are influenced by their social class.By examining these novels, this thesis demonstrates how locked room narratives can be used by social researchers to provide a more humane perspective in their research. The thesis concludes that the locked room narrative is a useful tool for accessing and articulating parts of the human condition that are often inaccessible through other types of narratives.