Kunnskapsarbeiderens identitetsarbeid
Description
Full text not available
Abstract
Utviklingen i dagens arbeidsliv tyder på at stadig flere kommer til å jobbe i kunnskapsintensivevirksomheter- og yrker i årene framover, og dermed får vi også flere kunnskapsarbeidere.Parallelt ser vi en utvikling innen identitets- og organisasjonsforskning, i form av en økning istudier av identitetsarbeid. Særlig fyldig er forskningen på identitetsarbeid i overgangen fra énjobb til en annen. Mengden forskning på identitetsarbeid i overgangen fra studentliv tilarbeidsliv er derimot tynnere. Med et samfunn hvor et kontinuerlig økende antallkunnskapsarbeidere erfarer et slikt brudd, ble derfor formålet og forskningsspørsmålet fordenne studien: «Hvordan gjøres kunnskapsarbeideres identitetsarbeid i overgangen student tilarbeidstaker?». For å finne svar på dette, ble det gjennomført seks kvalitative intervju, medkunnskapsarbeidere som relativt nylig hadde gjennomgått en slik overgang fra studenttilværelsetil arbeidstilværelse. En tematisk analyse av datamaterialet fra disse intervjuene resulterte iidentifiseringen av tre hovedområder for kunnskapsarbeidernes identitetsarbeid. Disse tre varselvrefleksjon (hvem er jeg?), prestasjoner og ambisjoner (hva gjør jeg og hvor bra gjør jegdet?) og relasjoner (hvem gjør jeg det sammen med?). Funnene tydet også på at disse formenefor identitetsarbeid i stor grad bygger på elementer fra posisjoneringsteori. Studien bidrar tilforskningsfeltet ved å besvare dets etterspørsel for flere undersøkelser av kunnskapsarbeideresidentitetsarbeid, i tillegg til å støtte opp under tidligere forskningsfunn knyttet tilidentitetsarbeid hos kunnskapsarbeidere. I tillegg bidrar studien med implikasjoner for videreforskning, spesielt med hensyn til sammenhengen mellom identitet som innhold og identitetsom prosess. The development in today’s world of work suggests an increase in the number of peopleworking in knowledge-intensive organizations and professions, resulting in a greater number ofknowledge workers. Parallelly, we see a development in identity and organizational research,with an increase in identity work research. Particularly identity work during transitions fromone job to another. However, the amount of research on identity work during transitions fromstudent life to work life is scarce. With society’s increasing number of knowledge workersexperiencing such a transition, the purpose and research question for this study were: “How doknowledge workers do identity work during the transition from student to employee?”. Toanswer this question, six qualitative interviews were conducted with knowledge workers whorecently had undergone this transition from student life to work life. A thematic analysis of theinterview data resulted in three main areas of the knowledge worker’s identity work. Thesewere: self-reflection (who am I?), performance and ambitions (what am I doing and how welldo I do it?) and relationships (who am I doing it with?). The findings also suggest that theseforms of identity work largely draw on components from positioning theory. This studycontributes to the research field by answering a call for more insights on knowledge workers’identity work, while also supporting previous research findings related to their identity work.Additionally, this study provides implications for future research, especially regarding theconnection between identity as content and identity as process.