Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorFalstad, Gøril Pedersen
dc.date.accessioned2023-06-29T17:19:32Z
dc.date.available2023-06-29T17:19:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145104535:35445109
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074578
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUtviklingen i dagens arbeidsliv tyder på at stadig flere kommer til å jobbe i kunnskapsintensive virksomheter- og yrker i årene framover, og dermed får vi også flere kunnskapsarbeidere. Parallelt ser vi en utvikling innen identitets- og organisasjonsforskning, i form av en økning i studier av identitetsarbeid. Særlig fyldig er forskningen på identitetsarbeid i overgangen fra én jobb til en annen. Mengden forskning på identitetsarbeid i overgangen fra studentliv til arbeidsliv er derimot tynnere. Med et samfunn hvor et kontinuerlig økende antall kunnskapsarbeidere erfarer et slikt brudd, ble derfor formålet og forskningsspørsmålet for denne studien: «Hvordan gjøres kunnskapsarbeideres identitetsarbeid i overgangen student til arbeidstaker?». For å finne svar på dette, ble det gjennomført seks kvalitative intervju, med kunnskapsarbeidere som relativt nylig hadde gjennomgått en slik overgang fra studenttilværelse til arbeidstilværelse. En tematisk analyse av datamaterialet fra disse intervjuene resulterte i identifiseringen av tre hovedområder for kunnskapsarbeidernes identitetsarbeid. Disse tre var selvrefleksjon (hvem er jeg?), prestasjoner og ambisjoner (hva gjør jeg og hvor bra gjør jeg det?) og relasjoner (hvem gjør jeg det sammen med?). Funnene tydet også på at disse formene for identitetsarbeid i stor grad bygger på elementer fra posisjoneringsteori. Studien bidrar til forskningsfeltet ved å besvare dets etterspørsel for flere undersøkelser av kunnskapsarbeideres identitetsarbeid, i tillegg til å støtte opp under tidligere forskningsfunn knyttet til identitetsarbeid hos kunnskapsarbeidere. I tillegg bidrar studien med implikasjoner for videre forskning, spesielt med hensyn til sammenhengen mellom identitet som innhold og identitet som prosess.
dc.description.abstractThe development in today’s world of work suggests an increase in the number of people working in knowledge-intensive organizations and professions, resulting in a greater number of knowledge workers. Parallelly, we see a development in identity and organizational research, with an increase in identity work research. Particularly identity work during transitions from one job to another. However, the amount of research on identity work during transitions from student life to work life is scarce. With society’s increasing number of knowledge workers experiencing such a transition, the purpose and research question for this study were: “How do knowledge workers do identity work during the transition from student to employee?”. To answer this question, six qualitative interviews were conducted with knowledge workers who recently had undergone this transition from student life to work life. A thematic analysis of the interview data resulted in three main areas of the knowledge worker’s identity work. These were: self-reflection (who am I?), performance and ambitions (what am I doing and how well do I do it?) and relationships (who am I doing it with?). The findings also suggest that these forms of identity work largely draw on components from positioning theory. This study contributes to the research field by answering a call for more insights on knowledge workers’ identity work, while also supporting previous research findings related to their identity work. Additionally, this study provides implications for future research, especially regarding the connection between identity as content and identity as process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunnskapsarbeiderens identitetsarbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel