Det norske barnevernets samarbeid med etniske minoritetsfamilier
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073811Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1382]
Sammendrag
Flere forskningsartikler bekrefter at etniske minoritetsfamilier er overrepresentert i det norske barnevernet. Samtidig rapporteres det at flere av disse familiene en manglende tillitt til, og et dårlig samarbeid med barnevernet. Problemstillingen som skal belyses i denne oppgaven er: Hvilke utfordringer kan oppstå i barnevernsarbeid med etniske minoritetsfamilier, og hvordan kan barnevernet tilnærme seg disse for å skape tillit og samarbeid?
Arbeidet med etniske minoritetsfamilier kan for mange barnevernsarbeidere oppleves som komplekst, da det kan føre med seg flere utfordringer. Denne oppgaven ser på hvordan kulturkompetanse blant barnevernsarbeidere, og kultursensitiv barnevernpraksis kan bedre samarbeidet med familiene. Kommunikasjon og makt blir også viktige faktorer som drøftes for å se på hvordan barnevernet kan skape gjensidig tillitt og respekt. Several research articles confirm that ethnic minority families are overrepresented in the Norwegian child welfare. At the same time, it is reported that several of these families lack the feeling of trust and cooperation with child protection. The research question to be elucidated in this bachelor thesis is: What challenges can arise in child welfare work with ethnic minority families, and how can the child welfare system approach these to create trust and cooperation?
Working with ethnic minority families can be experienced by many child welfare workers as complex, as it can bring with it several challenges. This thesis looks at how cultural competence among child welfare workers, and culturally sensitive child welfare practice can improve cooperation with these families. Communication and power are also important factors that are discussed to see how child protection can create mutual trust and respect.