Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLowery, Alyssa
dc.contributor.authorHøiby, Silje
dc.date.accessioned2023-06-24T17:20:48Z
dc.date.available2023-06-24T17:20:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899817:22418520
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073096
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å oppmuntre flere engelsklærere på ungdomsskolen til å diskutere familie- og partnervold ved å bruke ungdomslitteratur i EFL klasserommet for å opplyse elevene og hjelpe dem å gjenkjenne voldelig atferd. Ettersom psykisk helse har fått en større rolle i den nye læreplanen gjennom det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, har det blitt viktigere at lærerne gir «[...] elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse» (Kunnskapsdepartementet, 2017, side 13). Redd Barna (u.å.-a) presenterer skremmende statistikk som hvordan ett av seks barn har blitt utsatt for omsorgssvikt (avsnitt 7) og hvordan ett av fem barn har vært utsatt for psykisk vold (avsnitt 9). Av disse grunnene undersøker denne masteroppgaven om engelsklærere på ungdomsskoler velger å inkludere ungdomslitteratur som inneholder familie- og partnervold for å informere studenter. Det ble gjennomført en spørreundersøkelse blant engelsklærere som underviser på ungdomsskolen for å svare på dette. Hovedfunnene i denne studien viser at engelsklærere på ungdomsskoler inkluderer ungdomslitteratur i EFL-klasserommene sine. De velger imidlertid ikke litteratur som tar for seg familie- og partnervold av flere grunner: (1) fordi de mener at det ikke er relevant for engelskfaget, (2) fordi de er redde for å trigge elever, eller (3) fordi de føler mangel på kompetanse på feltet. Videre har jeg gjennom kritisk innholdsanalyse utforsket hvordan man kan bruke Breathing Underwater og Take Me With You When You Go for å støtte pedagogiske mål for psykisk helse, samtidig som man adresserer lærernes nøling. Basert på funnene i denne studien er det behov for å oppmuntre flere engelsklærere på ungdomsskoler til å diskutere familie- og partnervold i EFL-klasserommet på grunn av dets relevans. Nøkkelord: familie- og partnervold, ungdomslitteratur, EFL klasserom, kritisk innholdsanalyse
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to encourage more English teachers in secondary schools (8-10) to discuss family and partner abuse using young adult (YA) literature in the EFL classroom to enlighten students and help them recognize abusive behavior. As mental health has been given a greater role in the new curriculum through the interdisciplinary theme of health and life skills, it has become important that teachers “[...] give the pupils competence which promotes sound physical and mental health” (Ministry of Education and Research, 2017, p. 15). Redd Barna (Save the Children) (n.d.-a) presents frightening statistics such as how one in six children has been exposed to neglect (paragraph 7) and how one in five children has been exposed to psychological abuse (paragraph 9). For these reasons, this master’s thesis investigates whether English teachers in secondary schools choose to include YA literature that approaches family and partner abuse to inform students. A questionnaire was conducted among English teachers who teach at secondary schools to answer this. This study’s main findings show that English teachers in secondary schools include YA literature in their EFL classrooms. However, they do not choose literature that addresses family and partner abuse for several reasons: (1) because they believe that it is not relevant to the English subject, (2) because they are afraid of triggering students, or (3) because they feel a lack of competence in the field. Furthermore, I have through critical content analysis explored how one can use Breathing Underwater and Take Me With You When You Go to support mental health educational aims while addressing teachers’ hesitancies. Based on the findings in this study, there is a need to encourage more English teachers in secondary schools to discuss family and partner abuse in the EFL classroom because of its relevance. Keywords: family and partner abuse, YA literature, EFL classroom, critical content analysis
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Use of Young Adult's Literature to Inform Students about Family and Partner Abuse in the EFL Classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel