• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske og klassiske studier
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske og klassiske studier
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Synet på barn i Danmark-Norge på 1700-tallet

Skjerden, Ingvil Eriksen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:144931236:95929485.pdf (11.72Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073081
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for historiske og klassiske studier [934]
Sammendrag
Denne fordypningsoppgaven undersøker synet på barn i Danmark-Norge på 1700-tallet. Den kristne religionens påvirkning på oppfatningen av barn i denne perioden står sentralt i fremstillingen. Oppgaven viser til Pontoppidans forklaring til det fjerde budet og hvordan denne gir uttrykk for pietistiske tanker om oppdragelse og synet på barn på 1700-tallet. Videre redegjør oppgaven for synet på barn slik det kom til uttrykk på ulike arenaer som utgjorde viktige rammer rundt barns liv. Her blir arenaene lovgivning, hjem, skole og tukthus belyst. Oppgaven vektlegger i denne sammenhengen den påvirkningen religionen hadde på disse arenaene. Til slutt trekker oppgaven inn opplysningstidens idealer og hvordan disse gradvis kom til uttrykk i synet på barn fra siste halvdel av 1700-tallet.
 
This thesis examines the view on children in Denmark-Norway in the 18th century by examining how the Christian religion influenced on the perception of children in this period. The assignment refers to Pontoppidans explaination of the fourth commandment and how this was an expression of the pietistic thoughts on upbringing and view on children in the 18th century. Furthermore, the thesis explores the view on children as it was expressed in various arenas that formed important frameworks around children´s lives. Here, the arenas of legislation, home, school and work houses are surveyed. In this context, the assignment emphasizes the influence religion had on these arenas. Finally, the thesis highlights the ideals of the age of Enlightment, and how these gradually came to be expressed in the view of children from the latter half of the 18th century.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit