dc.description.abstract | Teknologi, digitalisering og globalisering har gjort at utvikling i dag skjer stadig raskere.
Globalisering har åpnet opp grensene mellom land og utvidet markedet. Mange
organisasjoner opplever derfor økt konkurranse, samtidig er kundemassen også større. For å
opprettholde sin posisjon i markedet og forbli konkurransedyktige er det derfor viktig at
organisasjoner følger med på, og tilpasser seg til sine omgivelser.
Med bakgrunn i den samfunnsmessige utviklingen har begrepet organisasjonsendring
opplevd økende popularitet de siste årene, og flere studier er blitt gjort på feltet. Både studier
med utgangspunkt i organisasjonsforskning, statsvitenskap og sosiologi har undersøkt
fenomenet (Amundsen & Kongsvik, 2016). Det er imidlertid viet mindre oppmerksomhet til
forskning på organisasjonsendringer ved sykehus. Det er derfor interessant for oss å
undersøke og adressere organisasjonsendringer fra et slikt forskningsståsted.
Oppgavens formål er å undersøke hvordan ansatte ved ortopedisk avdeling ved St.Olavs
hospital har opplevd endringsprosessen i forbindelse med innføringen av Helseplattformen.
For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ studie i avdelingen.
Gjennom intervjuer med tre ansatte har vi tilegnet oss kunnskap om hvordan de har opplevd
endringsprosessen. De tre har hatt ulike roller i avdelingen i løpet av innføringen og bidrar
derfor med ulike synspunkter og opplevelser med bakgrunn i deres rolle. Funnene fra disse
intervjuene danner grunnlag for drøftingen.
Innføringen av Helseplattformen er en endringsprosess som har vært mye omtalt i media.
Mye av omtalen har vært negativt vinklet og det har virket som at det har vært hovedsakelig
motstand mot innføringen. Likevel oppdaget vi at de ansatte også hadde mye positivt å si om
prosessen, og det ble klart at det i hovedsak var selve valget av dataprogram som det var mye
misnøye mot.. Blant våre viktigste funn fra våre studier er betydningen av indre motivasjon
og god endringsledelse. I tillegg har vi sett betydningen av omstillingskurvens relevans da
flere av informantene har gjennomgått holdningsendringer som i stor grad stemmer overens
med fasene som modellen presenterer.
En organisasjonsendring av et slikt omfang som innføringen av Helseplattformen har vært, er
både tid- og ressurskrevende. I slike situasjoner er tap av motivasjon og engasjement for
endringen en risiko. Her har vi sett betydningen av endringsagenter i form av superbrukere
som gjennom sin rolle har vært viktige støttespillere i opplæringen av de andre ansatte i
avdelingen. | |
dc.description.abstract | Technology, digitalization and globalization have led to a faster pace of development in
today's world. Globalization has opened up borders between countries and expanded markets,
resulting in increased competition for many organizations. At the same time, the customer
base has also grown. Therefore, it is important for organizations to keep up with and adapt to
their environment to maintain their position in the market and remain competitive.
In light of this societal development, the concept of organizational change has gained
increasing popularity in recent years, and several studies have been conducted in the field.
Studies from the fields of organizational research, political science, and sociology have
investigated the phenomenon ( Amundsen & Kongsvik, 2016). However, less attention has
been given to research on organizational changes in hospitals. Therefore, it is interesting for
us to investigate and address organizational changes from such a research perspective.
The purpose of this study is to investigate how employees in the orthopedic department at
St.Olavs hospital have experienced the change process in connection with the implementation
of Helseplattformen. To answer this research question, we conducted a qualitative study
within the department. Through interviews with three employees, we gained knowledge
about how they experienced the change process. These three employees had different roles in
the department during the implementation and therefore contributed with different
perspectives and experiences based on their roles. The findings from these interviews form
the basis of the discussion.
The implementation of Helseplattformen has been widely discussed in the media as a change
process. Much of the coverage has been negative, and it has seemed that there has been
mainly resistance to the implementation. Nevertheless, we discovered that the employees also
had a lot of positive things to say about the process, and it became clear that it was mainly the
choice of the computer program that caused dissatisfaction. Among our most important
findings from our study of the change process are the importance of intrinsic motivation and
good change management. In addition, we have seen the importance of the relevance of the
change grid, as several of the informants have undergone attitude changes that largely
correspond to the phases presented in the model.
An organizational change of the magnitude of the implementation of Helseplattformen is both
time- and resource-consuming. In such situations, the risk of losing motivation and
engagement for the change is high. Here, we have seen the importance of change agents in
the form of super-users who, through their role, have been important supporters in training
the other employees in the department. | |