Hvordan opplevdes innføringen av Helseplattformen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3071646Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1564]
Sammendrag
Teknologi, digitalisering og globalisering har gjort at utvikling i dag skjer stadig raskere.Globalisering har åpnet opp grensene mellom land og utvidet markedet. Mangeorganisasjoner opplever derfor økt konkurranse, samtidig er kundemassen også større. For åopprettholde sin posisjon i markedet og forbli konkurransedyktige er det derfor viktig atorganisasjoner følger med på, og tilpasser seg til sine omgivelser.
Med bakgrunn i den samfunnsmessige utviklingen har begrepet organisasjonsendringopplevd økende popularitet de siste årene, og flere studier er blitt gjort på feltet. Både studiermed utgangspunkt i organisasjonsforskning, statsvitenskap og sosiologi har undersøktfenomenet (Amundsen & Kongsvik, 2016). Det er imidlertid viet mindre oppmerksomhet tilforskning på organisasjonsendringer ved sykehus. Det er derfor interessant for oss åundersøke og adressere organisasjonsendringer fra et slikt forskningsståsted.
Oppgavens formål er å undersøke hvordan ansatte ved ortopedisk avdeling ved St.Olavshospital har opplevd endringsprosessen i forbindelse med innføringen av Helseplattformen.For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ studie i avdelingen.Gjennom intervjuer med tre ansatte har vi tilegnet oss kunnskap om hvordan de har opplevdendringsprosessen. De tre har hatt ulike roller i avdelingen i løpet av innføringen og bidrarderfor med ulike synspunkter og opplevelser med bakgrunn i deres rolle. Funnene fra disseintervjuene danner grunnlag for drøftingen.
Innføringen av Helseplattformen er en endringsprosess som har vært mye omtalt i media.Mye av omtalen har vært negativt vinklet og det har virket som at det har vært hovedsakeligmotstand mot innføringen. Likevel oppdaget vi at de ansatte også hadde mye positivt å si omprosessen, og det ble klart at det i hovedsak var selve valget av dataprogram som det var myemisnøye mot.. Blant våre viktigste funn fra våre studier er betydningen av indre motivasjonog god endringsledelse. I tillegg har vi sett betydningen av omstillingskurvens relevans daflere av informantene har gjennomgått holdningsendringer som i stor grad stemmer overensmed fasene som modellen presenterer.
En organisasjonsendring av et slikt omfang som innføringen av Helseplattformen har vært, erbåde tid- og ressurskrevende. I slike situasjoner er tap av motivasjon og engasjement forendringen en risiko. Her har vi sett betydningen av endringsagenter i form av superbrukeresom gjennom sin rolle har vært viktige støttespillere i opplæringen av de andre ansatte iavdelingen. Technology, digitalization and globalization have led to a faster pace of development intoday's world. Globalization has opened up borders between countries and expanded markets,resulting in increased competition for many organizations. At the same time, the customerbase has also grown. Therefore, it is important for organizations to keep up with and adapt totheir environment to maintain their position in the market and remain competitive.
In light of this societal development, the concept of organizational change has gainedincreasing popularity in recent years, and several studies have been conducted in the field.Studies from the fields of organizational research, political science, and sociology haveinvestigated the phenomenon ( Amundsen & Kongsvik, 2016). However, less attention hasbeen given to research on organizational changes in hospitals. Therefore, it is interesting forus to investigate and address organizational changes from such a research perspective.
The purpose of this study is to investigate how employees in the orthopedic department atSt.Olavs hospital have experienced the change process in connection with the implementationof Helseplattformen. To answer this research question, we conducted a qualitative studywithin the department. Through interviews with three employees, we gained knowledgeabout how they experienced the change process. These three employees had different roles inthe department during the implementation and therefore contributed with differentperspectives and experiences based on their roles. The findings from these interviews formthe basis of the discussion.
The implementation of Helseplattformen has been widely discussed in the media as a changeprocess. Much of the coverage has been negative, and it has seemed that there has beenmainly resistance to the implementation. Nevertheless, we discovered that the employees alsohad a lot of positive things to say about the process, and it became clear that it was mainly thechoice of the computer program that caused dissatisfaction. Among our most importantfindings from our study of the change process are the importance of intrinsic motivation andgood change management. In addition, we have seen the importance of the relevance of thechange grid, as several of the informants have undergone attitude changes that largelycorrespond to the phases presented in the model.
An organizational change of the magnitude of the implementation of Helseplattformen is bothtime- and resource-consuming. In such situations, the risk of losing motivation andengagement for the change is high. Here, we have seen the importance of change agents inthe form of super-users who, through their role, have been important supporters in trainingthe other employees in the department.