"Veiene ligger ikke åpenbare for oss" En studie av tverrfaglig samarbeid fra et medarbeiderperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3070411Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Vi står overfor store utfordringer i tjenesteapparatet når det gjelder sammenhengende tjenester for barn, unge og deres familier (blant annet: Hansen et al., 2020, Kayed et al., 2015, St.meld 25, 2020-2021, Mind the gap, 2021-2022, Riksrevisjonen, 2020-2021). Regjeringen forventer at kommuner og fylkeskommuner jobber målrettet for en felles kultur når det gjelder samarbeid på tvers slik at barn og familier får sammenhengende tjenester (Kunnskapsdepartementet, 2019-2020). Plikten til samarbeid er nå lovfestet i 14 velferdslover (Prop 100 L (2020-2021)). Kompleksitet og krav til tverrfaglig samarbeid betyr økte forventninger til helse- og velferdstjenester, deres ledere og medarbeidere.
Hovedformålet med denne studien er å få belyst medarbeideres opplevelse av tverrfaglig samarbeid, og hva som er avgjørende for at de skal oppleve trygghet og å føle seg myndiggjorte i det tverrfaglige samarbeidet. Ved å belyse dette ønsker vi å gi ledere innsikt i hva som er viktig for medarbeiderne, og med det gi et grunnlag for å bevisstgjøring rundt lederrollen i tverrfaglig samarbeid.
Følgende problemstilling er undersøkt:
Hvilken opplevelse har medarbeiderne i Barne- og familietjenesten av tverrfaglig samarbeid, og hva er avgjørende for at de skal oppleve trygghet og føle seg myndiggjorte i tverrfaglig samarbeid?
Gjennom gruppeintervju har vi spurt tre grupper medarbeider. og en gruppe ledere i Barne- og familietjenesten om deres opplevelser, og behov. Vi har brukt kvalitativ forskningsmetode. Overordnet teori for oppgaven er ekstrem teaming (Edmondson og Harvey, 2020).
Vårt hovedfunn er at tverrfaglig samarbeid oppleves emosjonelt krevende for medarbeideren, og at dette får konsekvenser for samarbeidet og brukere. Vi har funnet at tverrfaglig samarbeid oppleves som komplekst og utydelig både for medarbeidere og ledere. Vi fant at trygghet hos medarbeiderne hadde sammenheng med erfaring, tilhørighet og kollegastøtte. Medarbeiderne opplever seg myndiggjorte, og samtidig sier de at de trenger ledere som er nær og tilgjengelige.
I drøftingsdelen“Krevende og komplekst”, ser vi nærmere på verdier og holdningers betydning, forankring og struktur, og møteledelse. I andre del har vi fokus på lederperspektivet i tverrfaglig samarbeid. Her belyser viktige perspektiver i forhold til medarbeidernes behov for trygghet og myndiggjøring. Vi ser nærmere på temaene psykologisk trygghet, faglig trygghet, kunnskap og kompetanse, tilhørighet, organisasjonskultur og myndiggjøring.