Like muligheter til å "si fra"? En casestudie av universell utforming og tilgjengelighet på varslingstjenesten for studenter på NTNU
Description
Full text not available
Abstract
Dette har vært en utforskende designstudie om tema universell utforming i UH-sektoren. Kvalitative data er samlet inn fra semistrukturerte intervju med studenter. Selv om dette har vært et lavt antall studenter, har det gitt verdifull innsikt.
Tilfeldigheter gjorde at en interresant case dukket opp, nemlig Si-fra-portalen (NTNU, 2022); en digital varslingstjeneste på NTNU. Denne tjenesten er en del av det psykososiale læringsmiljøet for studentene, og skal være tilgjengelig for alle. Studenttinget hadde en hypotese om at det ikke var mange studenter som kjente til varslingsrutinene, og dette ble utgangspunktet for et stykke innsiktsarbeid rundt tilgjengelighet.
Hvor tilgjengelig er dagens varslingstjeneste om alvorlige og kritikkverdige forhold for studentene? Og hva kan gjøres for å lage en mer inkluderende tjeneste?
For å kartlegge tilgjengeligheten av si-fra-portalen, er det benyttet manuelle metoder og automatiske testverktøy. En ekstern konsulent, som selv er blind, har også foretatt en evaluering av si-fra-portalen. Her ble det avdekket en rekke brudd på suksesskriterier for tilgjengelighet.
En spørreundersøkelse om varslingstjenesten ble besvart av 1296 studenter. Resultatet viste at 76 % av studentene ikke kjenner til dagens rutiner for varsling.
Ulike former for brukerinvolvering og brukersentrerte metoder innen tjenestedesign er brukt i oppgaven, og som en del av anbefalingene til videre arbeid presenterer jeg en idé om en empatisk verktøykasse. Et av verktøyene jeg vil legge her er ”uu-personas”; karakterer som representerer studenter med funksjonsnedsettelser. Ulrik, som du møtte på forrige side er en av dem. This has been an exploratory design study on the topic of universal design in the HE sector. Qualitative data has been collected from semi-structured interviews with students. Although this has been a low number of students, it has provided valuable insight.
Coincidences caused an interesting case to appear, namely”Si-fra-portalen”(NTNU, 2022); a digital notification service at NTNU. This service is part of the psychosocial learning environment for the students, and must be available to everyone. The Student Parliament had a hypothesis that there were not many students who knew about the notification routines, and this became the starting point for a piece of insight work around accessibility.
How accessible is the current notification service about serious and objectionable conditions for students? And what can be done to create a more inclusive service?
In order to survey the availability of the si-fra portal, manual methods and automatic test tools have been used. An external consultant, who is himself blind, has also carried out an evaluation of ”si-fra-portalen”. Here, a number of breaches of success criteria for accessibility were uncovered.
A survey about the notification service was answered by 1296 students. The result showed that 76% of the students do not know the current routines for notification.
Various forms of user involvement and user-centred methods within service design are used in the thesis, and as part of the recommendations for further work I present an idea for an empathic toolbox. One of the tools I want to add here is ”uu-personas”; An archetype representing students with disabilities. Ulrik, whom you met on the previous page, is one of them.