Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorToussaint, Pieter Jelle
dc.contributor.authorØdegård, Marita
dc.contributor.authorHaugland, Stine
dc.date.accessioned2023-06-01T17:19:15Z
dc.date.available2023-06-01T17:19:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137034579:58445498
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069676
dc.description.abstractBakgrunn: Vi er inne i en tid hvor hverdagen vår stadig digitaliseres. Flere næringssektorer tilbyr flust av digitale løsninger, men hvorfor har vi ikke kommet lenger innenfor helsesektoren? Pasienten er en relativt uutnyttet ressurs og det etterlyses at de involveres mer. Vi har gjennom vår fartstid i spesialisthelsetjenesten identifisert områder som med fordel kan digitaliseres, slik at pasientene kan involveres mer. Valget falt på kirurgiske avdelinger hvor pasienter legges inn til elektiv kirurgi. Årsaker til at operasjoner blir avlyst/strøket er i noen tilfeller pasientrelaterte. Vi ville derfor finne ut av om digital pasientinvolvering kunne bidra til å redusere andelen strykninger. Hensikt: Vår hensikt er å kartlegge om det er behov for digital pasientinvolvering i forkant av elektive operasjoner. Hovedformålet vil være å undersøke om digital pasientinvolvering i preoperativ fase, kan bidra til å optimalisere dagens sykehusdrift, både for helsepersonell, sykehusvirksomheten og for pasienten selv. Metode: Vi har benyttet både kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode med hovedfokus på kvalitativ. Det er fordi vi har valgt å benytte oss av både spørreundersøkelse og intervju som metode for datainnsamling. Vi benyttet begge forskningsmetoder for å sikre oss data som var representative for den teoretiske populasjonen. Samtidig benyttet vi også deler av SDI-metoden som forskningsmetode. Helsepersonell ble benyttet som respondenter til spørreundersøkelsen og som informanter til intervjuene. Resultater: Strykninger av elektive operasjoner tar opp mye ressurser unødvendig, samtidig som det økonomisk koster sykehusene mye penger. Flere av årsakene til strykninger av elektive operasjoner er pasientrelaterte. Helsepersonell er positive til å ta i bruk mer digitalisering i deres arbeidshverdag og mener at pasientene kan og bør involveres i større grad, så lenge etiske hensyn tas. Dette har også pasienter selv ytret behov for i studiene vi har inkludert. Som en følge av at pasientene er bedre informert, kan feil og misforståelser tidligere fanges opp, og risikoen for at operasjoner må strykes på grunn av pasientrelaterte årsaker vil reduseres. Informantene påpeker samtidig at det må satses mer på digitalisering fremover og det er ønskelig at sluttbrukere inkluderes mer i disse avgjørelsene. Konklusjon: Studien viser at det absolutt er et behov for digital pasientinvolvering i forkant av elektive operasjoner. Dette har våre informanter bekreftet. Det vil kunne gi gevinster både for pasienter, helsepersonell og for sykehusene.
dc.description.abstractIntroduction: In these times, our everyday lives are constantly being digitalized. Several industries offer plenty of digital solutions, but why is the health sector still far behind? Patients are a relatively unused resource and there is a need for more involvement. Through our experience in the specialist healthcare service, we have identified areas that could advantageously be digitalized so that patients can be more involved. The choice fell on surgical departments where patients are admitted for elective surgery. The reasons why surgeries are cancelled are in some cases patient related. We therefore wanted to see whether digital patient involvement could help reduce the numbers of surgeries that are being cancelled. Purpose: Our purpose is to identify whether there is a need for digital patient involvement prior to elective surgery. The main purpose is to investigate whether digital patient involvement in the preoperative phase can help optimize current hospital operations, also for healthcare professionals and for the patients. Methods: We have used both qualitative and quantitative research methods with the main focus on qualitative methods. This is because we have used both surveys and interviews as a method for collecting data. We used both research methods to secure data that were representative of the theoretical population. At the same time, we also used parts of the SDI method as a research method. Healthcare professionals were both respondents to the survey and informants to our interviews. Results: Cancelled elective surgeries takes up a lot of unnecessarily resources and are also costing hospitals a lot of money. Some of the reasons to why elective surgeries are cancelled, are patient related. Healthcare professionals are positive to more digitalization in their work area. They also believe that patients can be involved to a greater extent, as long as ethical considerations are taken into account. Patients have also expressed a need for this in the studies we have included. As a result of the patients being better informed, mistakes and misunderstandings can be identified earlier, and the risk of cancelled surgeries due to patient related reasons will be reduced. At the same time, the informants point out that going forward, there must be more investment in digitalization. End users should also be more included in decisions regarding digitalization. Conclusion: The study shows that there is certainly a need for digital patient involvement prior to elective surgery. Our informants have confirmed this. This could provide benefits for patients, healthcare professionals and for the hospitals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKartlegging av behov for digital pasientinvolvering i forkant av elektive operasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel