Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorListhaug, Kjersti Faldet
dc.date.accessioned2023-06-01T06:49:07Z
dc.date.available2023-06-01T06:49:07Z
dc.date.created2023-05-03T14:12:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationEducation, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. 2023, 1 (1), 1-26.en_US
dc.identifier.issn2704-0968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069559
dc.description.abstractI denne artikkelen tegner jeg et bilde av den flerspråklige kompetansen hos et utvalg fransk- og tyskelever på videregående skole og viser at det flerspråklige repertoaret deres går ut over morsmål og engelsk, samt at det varierer både i ferdighetsnivå og i grad av formell kompetanse. Deretter går jeg gjennom hvordan to av teoriene om tredjespråktilegnelse modellerer tverrspråklig påvirkning eller transfer av grammatisk (syntaktisk) kunnskap fra språk man kan (S1 og S2) til det språket man er i ferd med å lære (S3), og diskuterer spesifikt hvordan disse to modellene har elementer i seg for også å kunne modellere språklæring i lys av den typen mangfoldig flerspråklig kompetanse som er realiteten i norske klasserom. Jeg avslutter med å trekke noen tråder fra den typen ubevisst tverrspråklig påvirkning disse lingvistiske modellene undersøker, til den typen bevisst læringsstrategi læreplanen legger opp til når den har et mål om at elevene skal kunne reflektere over hvordan de «overfører språkkunnskaper […] fra andre språk de kan eller kjenner til» (Kunnskapsdepartementet, 2019).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Østfolden_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTo modeller for tredjespråkstilegnelse av grammatikk i møte med fremmedspråkelevers utvida flerspråklige kompetanseen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-26en_US
dc.source.volume1en_US
dc.source.journalEducation, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.58215/ella.9
dc.identifier.cristin2145172
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 324318en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal