Show simple item record

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.authorHolm Rise, Ann Iren
dc.date.accessioned2023-05-31T17:19:14Z
dc.date.available2023-05-31T17:19:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:134654924:32370030
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069531
dc.description.abstractNorge har forpliktet seg til mål og tiltak som bidrar til et klimanøytralt Europa i 2050. For å oppnå målet er storsamfunnet nå en driver for at fossil energi fases ut og erstattes med utslippsfrie energiløsninger i den norske maritime flåten. Omstillingen bringer med seg utfordringer ved at de nye energiformene har lavere energitetthet og er dyrere, samt at teknologiløsningene foreløpig er ikke standardiserte og fremstår umodne. Energiinfrastrukturen er kostbar og avhengig av en felles retning for å tilrettelegge for nye energikilder. For at innovasjonen skal resultere i ønsket omstilling, må markedsutviklingen veie opp for merkostnaden til utslippsfri energi. Det offentlige må som pådrivere avhjelpe med omstillingskostnader og avlaste for risiko ved å gi langsiktige rammebetingelser. FoU-miljøenes innovasjon sammen med offentlig sektor, havner og rederier kan sammen drive kostnadene ned ved å utvikle teknologiløsninger som er mer energieffektive enn fossile energikilder. Bedre koordinering gjennom tverrfaglige FoU-samarbeid kan bidra til at valg av energi og teknologiske løsninger reduserer risiko og raskere gir stordriftsfordeler for alle aktørene. Energieffektivisering og mer effektivt operasjonsmønster av flåten er også tydelige suksessfaktorer.
dc.description.abstractNorway has committed to goals and measures that contribute to a climate-neutral Europe in 2050. To achieve this goal, society at large is now a driver for fossil energy to be phased out and replaced with emission-free energy solutions in the Norwegian maritime fleet. The transition brings challenges in that the new forms of energy have lower energy density and are more expensive, while the technological solutions are still scattered and immature. The energy infrastructure is expensive and dependent on a common direction to facilitate new energy sources. For the innovation to result in the desired transformation, market development must compensate for the additional cost of emission-free energy. The public sector must remedy this with adjustment costs and relieve risk by providing long-term framework conditions. The R&D environment's innovation, together with the public sector, ports, and shipping companies, can drive costs down through technological solutions that are more energy efficient than fossil energy sources. Better coordination throughout interdisciplinary forums, can better the directions for technology and energy choices. It can also help to reduce risk and more quickly achieve large-scale benefits from which all players will profit. Energy efficiency and a more efficient operating patterns of the fleet are also apparent factors for a future success.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva er driverne og hva skaper utfordringer i omstillingen til grønn energi i norsk maritim næring?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record