dc.contributor.advisor | Aspelund, Arild | |
dc.contributor.author | Holm Rise, Ann Iren | |
dc.date.accessioned | 2023-05-31T17:19:14Z | |
dc.date.available | 2023-05-31T17:19:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:134654924:32370030 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3069531 | |
dc.description.abstract | Norge har forpliktet seg til mål og tiltak som bidrar til et klimanøytralt Europa i 2050. For
å oppnå målet er storsamfunnet nå en driver for at fossil energi fases ut og erstattes
med utslippsfrie energiløsninger i den norske maritime flåten. Omstillingen bringer med
seg utfordringer ved at de nye energiformene har lavere energitetthet og er dyrere, samt
at teknologiløsningene foreløpig er ikke standardiserte og fremstår umodne.
Energiinfrastrukturen er kostbar og avhengig av en felles retning for å tilrettelegge for
nye energikilder. For at innovasjonen skal resultere i ønsket omstilling, må
markedsutviklingen veie opp for merkostnaden til utslippsfri energi. Det offentlige må
som pådrivere avhjelpe med omstillingskostnader og avlaste for risiko ved å gi
langsiktige rammebetingelser. FoU-miljøenes innovasjon sammen med offentlig sektor,
havner og rederier kan sammen drive kostnadene ned ved å utvikle teknologiløsninger
som er mer energieffektive enn fossile energikilder. Bedre koordinering gjennom
tverrfaglige FoU-samarbeid kan bidra til at valg av energi og teknologiske løsninger
reduserer risiko og raskere gir stordriftsfordeler for alle aktørene. Energieffektivisering og
mer effektivt operasjonsmønster av flåten er også tydelige suksessfaktorer. | |
dc.description.abstract | Norway has committed to goals and measures that contribute to a climate-neutral Europe
in 2050. To achieve this goal, society at large is now a driver for fossil energy to be
phased out and replaced with emission-free energy solutions in the Norwegian maritime
fleet. The transition brings challenges in that the new forms of energy have lower energy
density and are more expensive, while the technological solutions are still scattered and
immature. The energy infrastructure is expensive and dependent on a common direction
to facilitate new energy sources. For the innovation to result in the desired
transformation, market development must compensate for the additional cost of
emission-free energy. The public sector must remedy this with adjustment costs and
relieve risk by providing long-term framework conditions. The R&D environment's
innovation, together with the public sector, ports, and shipping companies, can drive
costs down through technological solutions that are more energy efficient than fossil
energy sources. Better coordination throughout interdisciplinary forums, can better the
directions for technology and energy choices. It can also help to reduce risk and more
quickly achieve large-scale benefits from which all players will profit. Energy efficiency
and a more efficient operating patterns of the fleet are also apparent factors for a future
success. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hva er driverne og hva skaper utfordringer i omstillingen til grønn energi i norsk maritim næring? | |
dc.type | Master thesis | |