Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæteren, Anne-Lise.
dc.contributor.authorBerg, Gunn-Berith.
dc.date.accessioned2023-05-24T17:19:41Z
dc.date.available2023-05-24T17:19:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:123199198:10039899
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068888
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om læreres erfaringer og tanker om å møte elever med ADHD i skolen. Studien har til hensikt å belyse følgende problemstilling: Hvilken erfaringer og refleksjoner har lærere med å tilpasse undervisningen og tilrettelegge skolehverdagen for elever med ADHD, og hvilken betydning har lærer-elev relasjonen i denne sammenheng? Problemstillingen handler i første ledd om hvordan lærere tilpasser undervisningen for elever med ADHD og tilrettelegger skolehverdagen ut fra elevenes behov. Videre handler andre ledd om hvilken betydning lærer-elev relasjonen har i sammenheng med tilrettelegging. Problemstillingen har blitt undersøkt med fire semistrukturert intervju av lærere som metode for datainnsamlingen. De fire lærerne har alle erfaringer med å undervise klasser med et eller flere barn som har ADHD. Erfaringene fra lærerne har blitt knyttet sammen med teori om ADHD, tilrettelegging og lærer-elev relasjoner for å belyse problemstillingen. Funnene blir presentert i følgende kategorier basert på analyse av empirien: faglige utfordringer og tilrettelegging, sosiale utfordringer og tilrettelegging, og lærer-elev relasjonen. Funnene viser at lærerne erfarer at elever med ADHD strever med oppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet. Videre erfarer lærerne at de må tilrettelegge for elevene ut fra deres styrker og behov gjennom hele skolehverdagen. Det er gjennomgående at elever med ADHD har behov for struktur, forutsigbarhet, fysisk tilrettelegging, tydelig kommunikasjon og individuelle tilpasninger. Lærerne løfter i tillegg frem betydningen støtte og veiledning i arbeidsøkter, overgangssituasjoner og i sosialt samspill med andre. Lærerne legger vekt på å danne en god relasjon med elevene gjennom å bli kjent, snakke med dem og vise interesse for elevenes interesser. Lærernes erfaring er at de bedre vet hvordan de skal tilpasse seg, motivere og kommunisere med eleven dersom de kjenner til elevens styrker og svakheter. Funn i studien underbygger at lærerne opplever at en god relasjon med eleven med ADHD medfører at tilrettelegging av undervisningen oppleves lettere og bedre kan tilpasses eleven individuelt.
dc.description.abstractThis master's thesis is about teachers' experiences and thoughts about pupils with ADHD in school. The study aims to shed light on the following issue: What experiences and reflections do teachers have in adapting teaching and everyday school life for pupils with ADHD, and what significance does the teacher-pupil relationship have in this context? With the first paragraph the study seeks to discover how teachers adapt the teaching for pupils with ADHD and organize everyday school life based on the pupils' needs. Furthermore, the second paragraph deals with the importance of the teacher-student relationship in the context of facilitation. The problem has been investigated with four semi-structured interviews of teachers as a method for data collection. The four teachers all have experience of teaching classes with one or more children who have ADHD. The experiences from the teachers have been linked together with theory about ADHD, facilitation and teacher-pupil relationships to shed light on the issue. The findings are presented in the following categories based on analysis of the empirical evidence: Academic challenges and facilitation, social challenges and facilitation, and the teacher-pupil relationship. The findings show that teachers experience that pupils with ADHD struggle with attention, hyperactivity and impulsivity. Furthermore, the teachers experience that they have to make arrangements for the pupils based on their strengths and needs throughout everyday school life. It is common for pupils with ADHD to need structure, predictability, physical preparation, clear communication and individual adaptations. The teachers also highlight the importance of support and guidance in work sessions, transitional situations and in social interaction with others. The teachers emphasize forming a good relationship with the pupils by getting to know them, talking to them and showing an interest in the pupils' interests. The teachers' experience is that they know better how to adapt, motivate and communicate with the pupils if they know the pupils strengths and weaknesses. Findings in the study substantiate that the teachers feel that a good relationship with the pupils with ADHD means that the organization of teaching is perceived to be easier and can be better adapted to the pupil individually.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres erfaringer og refleksjoner om tilrettelegging for elever med ADHD i skolen og betydningen av lærer-elev relasjonen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel