Stranden - forord
Peer reviewed, Journal article
Published version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3068550Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
K&K: kultur og klasse. 2020, 48 (130), 1-1810.7146/kok.v48i13. 10.7146/kok.v48i130.123631Sammendrag
Fire fotografier kan stå som anslag for dette nummeret av K&K – Kultur og klasse: afrikanske emigranter løpende mellom solbadere i Marbella; rustne supertankere strandet på rekke og rad i Bangladesh; en pelikan tildekket av oljesøl på Floridakysten; rustne indonesiske fiskebåter trukket opp på en strand fylt med plastavfall. Motivene peker på strandsonens aktualitet som scene for vår tids mest presserende spørsmål – migrasjon, tredje verden som søppeldestinasjon, forurensing og maritim kollaps. Samtidig er de uttrykk for kystkulturer i sterk endring. Utover å rapportere om en trist realitet synliggjør disse fotografiene – på verdensveven finnes de i mange varianter og kombinasjoner – hvordan økologisk, økonomisk og politisk konfliktstoff medieres og forhandles visuelt og litterært i en global offentlighet som i tiltagende grad merkes av det som har blitt betegnet den antropocene tilstand. Fotografiene mobiliserer etablerte estetiske figurer og troper som utstyrer dem med patos og betydning. Ved å fokusere ”stranden” har det vært vår ambisjon å belyse hvordan estetiske artikulasjoner som disse henter retorisk kraft og politisk meningsinnhold fra et kulturelt fortolkningsrom med en kompleks historie.