Show simple item record

dc.contributor.advisorLindseth, Frank
dc.contributor.advisorPrasolova-Førland, Ekaterina
dc.contributor.advisorMcCallum, Simon
dc.contributor.authorMalmanger, Stian Bentsen
dc.date.accessioned2023-05-15T17:27:36Z
dc.date.available2023-05-15T17:27:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57320302:21910467
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068088
dc.description.abstractFeltkurs er en viktig del av mange universitetsfag, men de har også mange utfordringer. Virtuelle feltkurs kan lages for å imøtekomme dette ved å simulere opplevelsen. Men, å lage virtuelle feltkurs krever tid og forutsetter programmeringskunnskaper, noe de som lager innholdet ikke nødvendigvis har. Dette prosjektet undersøker hvordan man lager og bruker virtuelle feltkurs ved å utvikle to: Oppdal VR og Penn State applikasjonen. Den opprinnelige planen var å sammenligne de to virtuelle feltkursene fordi de er ulike i utstyr og skalerbarhet. Dette ble endret på grunn av Covid 19 nedstengningen. Oppdal VR ble designet til å bruke en omnidireksjonal tredemølle, ettersom de ikke har blitt brukt i virtuelle feltkurs før. Begge applikasjonene bruker 360 graders bilder, men Oppdal VR bruker i tillegg en områdemodell med mer interaksjon. Dataene ble samlet ved å distribuere en video som viser Oppdal VR, sammen med en spørreundersøkelse. Dette erstattet brukertesting på grunn av Covid 19 nedstengningen. I tillegg ble eksperter fra geografifeltet og utvikling av virtuelle feltkurs intervjuet. Det ble konkludert med at studenter og professorer er positive til å bruke virtuelle feltkurs mer i læringssammenhenger. Konsensus var at virtuelle feltkurs burde brukes sammen med faktiske feltkurs og ikke erstatte dem. I tillegg ble ønsket om bedre verktøy for å lage virtuelle feltkurs bekreftet, og det ble laget en stegvis oversikt for å gjenskape topografi fra luftskanninger og satellittbilder. Denne oversikten kan bli brukt til å automatisere produksjonen av virtuelle feltkurs i fremtiden. Videoen som viser Oppdal VR kan sees på: https://www.youtube.com/watch?v=24lFLQUjuew
dc.description.abstractField trips are an important part of many university courses, but they also have many challenges. To accommodate this, virtual field trips (VFTs) can be created to simulate the experience. However, the creation of VFTs is time consuming and requires software engineering skills, something the content creators do not necessarily possess. This project investigated how to create and use VFTs by developing two: Oppdal VR and the Penn State application. The original plan was to compare the two VFTs, as they differ in equipment and scalability. This was changed because of the Covid 19 lockdown. Oppdal VR was designed to use an omnidirectional treadmill, as this had not been used in a VFT before. The applications both use 360 degree images, but Oppdal VR also makes use of an area model with more interaction. The data was gathered by distributing a video documenting Oppdal VR together with a questionnaire. This replaced user testing because of the Covid 19 lockdown. Additionally, domain experts from the fields of geography and VFT creation were interviewed. It was concluded that students and professors are positive to VFTs being used more in education. The consensus is that the VFTs should be used together with AFTs and not replace them. Additionally, the want for better tools to create VFTs was affirmed, and a pipeline documenting how to recreate topology from aerial scans and satellite images was created. This pipeline can be used to automate the creation of VFTs in the future. The video documenting Oppdal VR can be viewed at: https://www.youtube.com/watch?v=24lFLQUjuew
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleOppdal VR – an Immersive Virtual Field Trip for Field Course in Physical Geography
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record