Show simple item record

dc.contributor.advisorAalberg, Trond
dc.contributor.authorBerg, Kasper Klæboe
dc.date.accessioned2023-05-15T17:27:12Z
dc.date.available2023-05-15T17:27:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57320302:26795440
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068077
dc.description.abstractSosial læring er viktig. Gjennom samarbeid, kan studenter dra nytte av sosial læring i grupper. Men ikke alle studenter finner det like lettvint å komme i kontakt med medstudenter for samarbeid i grupper, når det ikke er organisert av utdanningsinstitusjonen. Dette er grunnet blant annet ensomhet og/eller mangel på venner, som er svært vanlig blant studenter i Norge. I denne masteroppgaven har det blitt utviklet en prototype for en mobil applikasjon, kalt KollokvieSveip, for å utforske metoder og teknikker for å hjelpe studenter komme i kontakt med nye medstudenter for samarbeid i grupper, for å igjen forbedre sin læring. Gjennom enten å bli med i andres grupper, eller ved å lage en ny gruppe selv, skal studenter ha muligheten til å dra nytte av sosial læring når de selv føler for det. Ettersom denne oppgaven er konsentrert rundt studenter på NTNU, vil dens hovedfokus være studenter på NTNU, og samarbeid i form av øvingsarbeid, eksamenslesing eller annet relevant studiearbeid ved NTNU. Oppgaven adresserer tre forskningsspørsmål, og undersøker de gjennom tre faser som inkluderer litterært arbeid og spørreundersøkelser, utvikling og testing av applikasjonen, og avslutningsvis en evaluering av forskningen. Resultatene viser at applikasjonen kan ha et stort potensial blant studenter som starter på sitt første semester ved universitet. Studenter er mer åpen til sinns og mer på jakt etter nye vennskap i det starten av semesteret, og har derfor et større ønske for å danne nye relasjoner. Eldre studenter er mer komfortabel med å studere med deres veletablerte samarbeidsgrupper, noe som fører til en høyere terskel for å møte nye studenter. Å ha muligheten til å dra nytte av en slik applikasjon fra tidlig i studieløpet, kan potensielt hjelpe ensomme studenter, med mangel på vennskap og medstudenter, og håndtere det nåværende problemet med ensomme studenter i Norge. Applikasjonen er tilgjengelig på https://kollokviesveip.surge.sh i nettleseren, og dens MIT-lisensierte kildekode er tilgjengelig på Github.
dc.description.abstractSocial Learning is essential. Through collaborative learning, students can benefit from social learning in groups. However, not all students have an as easy time connecting with fellow students for such collaborations when the educational institution does not organize it. This is due to, for instance, loneliness or a lack of friends, which are common among students in Norway. In this Masters Thesis, it has been developed a prototype for a mobile application, KollokvieSveip, to explore methods and techniques to help students connect with new, fellow students for collaborative learning to enhance their learning process. Students should be able to utilize social learning whenever they feel the need for it by either joining someone else's existing group or by creating a new group themselves. As this thesis is centered around students at NTNU, its primary focus has been students at NTNU, and collaborative learning in forms of doing assignments, preparing for finals or other cases of studying in relevance to NTNU. This research addresses three research questions and investigates them through three phases, which include a literature review and surveys, implementation and testing, and finally, an evaluation of the entire research. The findings showed that the application would have much positive potential for students going into their first semester at university. Students in their first semester are more open-minded and friends-searching, hence more open to forming new relations. Older students are more comfortable studying with established collaborative learning groups, providing a higher threshold for involvement with new students. Utilizing an application like \appName{} early on in the students' study program, could potentially support lonely students, with a lack of friends or fellow students, and help reduce the amount of loneliness currently existing among students in Norway. The application is available at https://kollokviesveip.surge.sh in the browser and the MIT-licensed source code is available on Github.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSupporting Collaborative Learning Groups with IT
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record