Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøyen, Yngve Karl
dc.contributor.authorJørgensen, Synne Hustad
dc.date.accessioned2023-05-15T17:20:01Z
dc.date.available2023-05-15T17:20:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61011323:43345822
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068028
dc.description.abstractDet er mange faktorer som spiller inn når fotgjengeren tar sine rutevalg. En fotgjenger er en fleksibel trafikant som raskt kan endre rutevalg utfra reisehensikt, dagsform, gangnettverket eller gatens estetikk. Både avstand, tid og gangnettverket vil viktige faktorer for rutevalget, men akkurat hvor fotgjengeren velger å gå vil være vanskelig å predikere. For å likevel gi et anslag på hvor fotgjengeren ønsker å bevege seg, er det hensiktsmessig å forstå gangnettverkets struktur og tilgjengelighet. Oppgaven tar for seg gangnettverket i Midtbyen. Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke veitenes transportfunksjon for gående samt avdekke gangnettverkets elementer av gangvennlighet. Oppgaven kartlegger sammenhenger mellom reell gangaktivitet og modellering av gangaktivitet ved hjelp av sDNA. Tilgjengelighet i nettverket er en måte å forstå rutevalg på, og oppgaven vil derfor undersøker tilgjengelighet og rutevalg. Å kartlegge gangnettverkets utforming er en måte å få større kunnskapsgrunnlag for videre planlegging for fotgjengeren. For å besvare oppgavens problemstilling er det gjennomført ulike analyser i GIS samt statistiske analyser i SPSS. Videre er resultatene sett i lys av relevant teori om fotgjengere og rutevalg Resultatene fra denne studien tyder på at fotgjengere i Midtbyen sjeldent bruker veitene som forbindelser, og at veitene gjennomsnittlig har lavere tilgjengelighet enn andre gater. Dette kan tyde på at gangnettverkets tilgjengelighet er en viktig faktor for rutevalg i Trondheim.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to investigate how alleys (veiter) are used by pedestrians as a part of the pedestrian network in Trondheim city centre, “Midtbyen”. The pedestrian activity of different streets has been mapped and will provide an indicator of where pedestrians are walking in Midtbyen today. Furthermore, it is interesting to detect the accessibility of the pedestrian network to understand whether the structure of the pedestrian network influences route choice and pedestrian activity. This may reveal where we can expect walking activity. A study of the streets geometrical accessibility will provide better knowledge of route choices in Midtbyen. To answer the research question, it has been necessary to use conduct different analysis in geographical information systems (GIS) and statistical analysis in SPSS. By comparing pedestrian activity data with an analysis of the accessibility of the pedestrian network, this can help answer whether the accessibility of the pedestrian network is a factor for route choice and contribute to a better understanding of pedestrian activity in Midtbyen today. The thesis does not explain the attractiveness of different streets. In this paper, qualitative forms of data collection have not been used, and therefore will not answer specific reasons for route choices. The results indicate that pedestrians in Midtbyen rarely uses the alleys and that alleys in general has poorer accessibility than other available streets in the network. This indicates that network accessibility is an important factor for route choice in Trondheim.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVeitenes transportfunksjon i Midtbyen. En studie av tilgjengelighet og rutevalg.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel