Drivers and challenges of implementing digital platforms in citizen engagement processes A case study of Trondheim, Norway and Helsinki, Finland
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3068020Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fordelene med innbyggerengasjement i planprosesser har vært diskutert siden 1960-tallet. I dag tilbyr digitale plattformer nye måter å samhandle med innbyggere på, på et nivå som ikke er mulig gjennom møter og workshops. Denne oppgaven undersøker implementeringen av digitale plattformer i Trondheim, Norge og Helsinki, Finland, for å bestemme driverne og utfordringene med å engasjere innbyggerne digitalt. I denne oppgaven har driverne og utfordringene for kommunene blitt gruppert etter kontekstuelle, teknologiske og organisatoriske faktorer. Driverne for Trondheim og Helsingfors inkluderer sterk politisk støtte, en lett tilgjengelig digital plattform og klare mål for engasjementsprosessen. Utfordringer inkluderer engasjement fra eldre og andre ulempegrupper, plattformens begrensede brukervennlighet og styring av innbyggerinnspill og forventninger. For å komme videre må planleggere vurdere hvem som deltar, ikke bare hvor mange, for å sikre at prosesser er representative for samfunnet. The benefits of citizen engagement in planning processes have been discussed since the 1960s. Today, digital platforms offer new ways to engage with citizens, at a level not possible through in-person meetings and workshops. This thesis explores the implementation of digital platforms in Trondheim, Norway and Helsinki, Finland, to determine the drivers and challenges of engaging citizens digitally. In this thesis, the drivers and challenges for municipalities, have been grouped according to contextual, technological and organizational factors. The drivers for Trondheim and Helsinki include strong political support, an easily accessible digital platform, and clear goals for the engagement process. Challenges include the engagement of senior citizens and other disadvantage groups, the limited usability of the platform and the management of citizen inputs and expectations. Moving forward, planners need to consider who is participating, not just how many, to ensure processes are representative of the community.