Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHillnhütter, Helge
dc.contributor.authorStickler, Linnea
dc.date.accessioned2023-05-15T17:19:21Z
dc.date.available2023-05-15T17:19:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61011323:45274164
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068002
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFor å øke andelen gående, trengs det et større fokus på hva som kjennetegner fotgjengeren og hvordan de oppfører seg. Det er blitt lagt mer vekt på gående i alle nivåer, men vi trenger mer kunnskap om transportformen for å utvikle løsninger som vil fremme bruk. Gåing inngår som en del av alle transportformer. Det gjør at det er nødvendig med et større fokus på hva som skal til for å lage gangvennlige omgivelser, slik at dette blir en ønsket transportform til både deler av andre reiser, men også at en større del av hverdagsreisene gjøres til fots. Ved å legge vekt på viktigheten av gange i bybildet vil dette potensielt kunne ha positive ringvirkning på andre områder for å skape en attraktiv by å bo og gå i. Ettersom det å gå er en naturlig del av hverdagen vil mange ikke stille seg selv spørsmålet om turen var behagelig, men opplevelsene man får underveis på turen vil ha betydning for hva vi mener om stedet og transportformen. For å sikre gangvennlige områder holder det ikke at området bare er gangbart. Det er mange faktorer som spiller inn for opplevelsen av en tur til fots. Ved å kombinere forskning innen psykologi og byplanlegging er det mulig å finne nye metoder for å innhente kunnskap om gange på andre måter. Dette bidrar til å forstå forholdet mellom gange og omgivelsene fra en annen vinkel. Dette studiet tar for seg gåendes adferd i bygater. Det er gjennomført konkrete observasjoner og registreringer i fire bygater i Trondheim sentrum. Dette er gjort for å undersøke hvordan gående stimuleres av omgivelsene, og hvilke omgivelser som gir mest stimuli. De utvalgte strekningene er i Thomas Angells gate, Nedre Bakklandet, Repslagerveita og Kongens gate. Observasjonsstedene er valgt fordi gatene inneholder ulike karakteristikker og elementer i omgivelsene som kan ha en innvirkning på fotgjengeropplevelsen. Studien viser hvordan ulike karakteristikker i omgivelsene fører til endret adferd. Omgivelsene påvirker mengden stimuli fotgjengeren mottar, og vil ha en innvirkning på opplevelsen av gåturen. I hvilken grad fotgjengeren utfører aktiviteter mens den går vil ikke ha innvirkning på hvilke elementer som oppleves som stimulerende. Det vil derimot ha en innvirkning på mengden av stimulans personen mottar mens den går. Dette knytter seg spesielt til skjermbruk, og ikke til lytting gjennom hodetelefoner.
dc.description.abstractTo increase the number of pedestrians it requires focus on what characterizes the pedestrian and how they behave. There has been an increase in focusing on pedestrians at all levels, but we need more knowledge on this mode of transport to develop solutions that will promote usage. Walking is a part of all modes of transport. This means that a greater focus on pedestrian needs will promote the use of public transport, but also increase walking in general. By emphasizing the importance of walking in the urban environment it could also have a positive effect on making an area more attractive. Since walking is a natural part of everyday life, many will not give much thought to whether or not the trip was pleasant or not. However, the experience the pedestrian receives will have an impact on what they associate ad encourage more walking. There are many factors that contribute to walkability. By combining research in psychology and urban planning, new perspectives and methods allow us to obtain knowledge from a different angle about walking. The relationship between walking and the environment becomes central. This study investigates pedestrian behaviour in different urban environments. Through observations of pedestrian behaviour and registrations of environmental characteristics in four streets in Trondheim, this study uncovers differences in the amount of stimulation the pedestrians receive from their surroundings. The selected streets are Thomas Angells gate, Nedre Bakklandet, Repslagerveita and Kongens gate. These observations sites are chosen due to the variation in the surroundings that can impact the pedestrians’ experience of walkability. The results of the study show how different characteristics in the environment lead to changed behaviour. Stimuli vary according to the surroundings and this will also impact the experience of walkability. The extent to which the pedestrian demonstrates activities while walking is not affected by the elements of stimuli. However, it will influence the amount of stimuli the pedestrian experiences while walking. This is associated with the use of mobile telephone, and not due to the use of headphones.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGangvennlighet og fotgjengeradferd – en studie av fotgjengeradferd og hvordan de reagerer på omgivelsene i byrommet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel