Beretningen om et varslet teknologisk sjokk Casestudie av Nettavisens møte med kunstig intelligens
Abstract
Hvordan møter en organisasjon en varslet teknologi som kan true arbeidsplassene? Masteroppgaven er en casestudie av Nettavisens møte med tre teknologier som baserer seg på kunstig intelligens - programatisk annonsesalg, robotjournalistikk og algoritmestyrt forside. Oppgaven bruker en blandet metode med dokumentgjennomgåelse, en surveyundersøkelse og fokuserte intervjuer. Oppgaven viser at det var liten endringsmotstand i organisasjonen, men likevel passivitet overfor den nye teknologien inntil den ble globalt lansert med ChatGPT. Bidraget til teorien på feltet er hvordan en en ekstern hendelse kan bli en katalysator for ikke-eid endring. Oppgavens praktiske nytte er som veileder for organisasjoner som møter varslede teknologiske sjokk. How does an organization face a notified technology that could threaten workplaces? The master's thesis is a case study of Nettavisen's encounter with three technologies that are based on artificial intelligence - programmatic advertising sales, robot journalism and algorithm-controlled front pages. The assignment uses a mixed method with document review, a survey and focused interviews. The assignment shows that there was little resistance to change in the organisation, but still passivity towards the new technology until it was globally launched with ChatGPT. The contribution to the theory in the field is how an external event can become a catalyst for non-owned change. The paper's practical usefulness is as a guide for organizations facing announced technological shocks.