"Viking" - En diskursanalyse av objektet slik presentert og formidlet av Lofotr og Jorvik
Abstract
Denne masteravhandlingen tar for seg det diskursive objektet «viking» som blir formidlet hos Jorvik Viking Center og Lofotr Vikingmuseum. Inspirert av Foucaultsdiskursanalyse tar avhandlingen for seg hvordan likheter og forskjeller det er i formidlingen til museene, samt ser hvordan museene støtter seg til den vitenskapelige diskursen. Det blir presentert en faghistorie som viser utviklingen til begrepet over tiden. I dag eksisterer det ikke en universal enighet i hva «viking» betyr eller hvor det kom fra. Det eneste som dagens vitenskapelige diskurs er enige i er at «viking» er knyttet til sjøfart og trolig form av kolonisering, handel eller krig.
Jorvik og Lofotr kobler seg til flere institusjoner, aktører og individer for å styrke sin posisjon som formidlere i samfunnet. Museene lange historie, samt deres tilknyttet til skoler i lokalsamfunnet har gitt de en troverdig posisjon.
Museene støtter seg inntil dagens vitenskapelige diskurs i sin formidling, men tar på samme tid og støtter seg på en eldre vitenskapelig diskurs som passer bedre med den allmenne forståelsen av «viking». Deres formidlinger kommer også ulikt frem, trolig på grunn av deres lokalitet og deres målgrupper. Begge har turister som hovedmålgruppe, men Lofotr gjør et forsøk på å gi lokal-befolkningen en sterkere identitetsfølelse en hva Jorvik gjør. This master's thesis deals with the discursive object "Viking" that is communicated at Jorvik Viking Centre and Lofotr Viking Museum. Using a discourse analysis inspired by Foucault, the thesis examines the similarities and differences in the communication of the museums, as well as how the museums relate to the academic discourse. A subject history is presented that shows the development of the term over time. Today, there is no universal agreement on what "Viking" means or where it came from. The only thing that today's academic discourse agrees on is that "Viking" is connected to seafaring and probably in form of colonization, trade, or war.
Jorvik and Lofotr connect with several institutions, actors, and individuals to strengthen their position as mediators in society. The museums' long history, as well as their association with schools in the local community, have given them a credible position.
The museums rely on today's academic discourse in their communication, but at the same time relate to an older scientific discourse that fits better with the general understanding of "Viking". Their communications also come across differently, probably because of their locality and their target groups. Both museums have tourists as their target-audience, however Lofotr also tries to give its local population a stronger sense of identity. Something Jorvik does not seem to do