Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnne Torhild Klomsten
dc.contributor.authorPer Osland
dc.date.accessioned2023-05-11T17:19:28Z
dc.date.available2023-05-11T17:19:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:134655214:140115397
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3067709
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg intervjuet seks svømmeinstruktører i en stor norsk svømmeklubb. Studien omhandler motivasjon i arbeidslivet og formålet har vært å finne ut hva som motiverer svømmeinstruktører til å yte i jobben sin. Studiens teoretiske grunnlag bygger i hovedsak på Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Herzbergs tofaktorteori. Selvbestemmelsesteorien forklarer hvordan indre motivasjon oppstår, og identifiserer tre grunnleggende behov som må oppfylles for å oppnå denne motivasjonen: autonomi, kompetanse og tilhørighet. Tofaktorteorien fokuserer på ulike faktorer som enten bidrar til trivsel når de er til stede, eller gir mistrivsel når de mangler. I tillegg benyttes teorien om situasjonsbestemt ledelse og konseptet psykologisk trygghet. Jeg har benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode for å undersøke problemstillingen, og valgte å samle inn data ved hjelp av to gruppeintervjuer. Ved å bruke intervju som en metode for datainnsamling, kunne jeg få en dypere innsikt i informantenes synspunkter og erfaringer fra arbeidshverdagen som svømmeinstruktører. Jeg valgte dybdeintervju som metode fordi det tillater en mer personlig og interaktiv tilnærming til datainnsamlingen. Dette gjorde det mulig for meg å stille oppfølgingsspørsmål og be informantene om å utdype sine synspunkter og erfaringer, noe som resulterte detaljert og nyansert informasjon. Gjennom denne kvalitative tilnærmingen fikk jeg god innsikt i informantenes oppfatninger, holdninger og erfaringer. Ifølge funnene som presenteres i oppgaven, er sosial tilhørighet en faktor av stor betydning for informantene. Å ha en sosial relasjon med kollegaene og oppleve et godt arbeidsmiljø var spesielt viktig. De beskrev hvordan en positiv og støttende arbeidskultur kan føre til økt trivsel, engasjement og motivasjon på jobb. Resultatene indikerer også at relasjonen til lederen kan ha innvirkning på følelsen av å bli inkludert og anerkjent på jobb. Flere av informantene beskrev hvordan en god leder kan skape en trygg og støttende arbeidskultur ved å individualisere sin lederstil til hver enkelt instruktør.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon hos svømmeinstruktører
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel