En utforskning av hvordan designintervensjoner kan bedre pårørenderollen ved spiseforstyrrelser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3065014Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1054]
Sammendrag
Masteroppgaven undersøker pårørenderollen ved spiseforstyrrelser, med et fokus på sammenhengene mellom pårørendes psykiske helse, familiedynamikk og offentlig helsevesen. Oppgaven utforsker hvordan design kan bidra til å påvirke utfordringene de pårørende står ovenfor i positiv retning, gjennom bidrag til økt kunnskap og bedre innovasjonsgrunnlag. Tilnærmingen i oppgaven støtter seg på systemorientert design, samt arbeidet til mine veiledere (Boks og Trondsen) om skam og dens rolle i design. Bruk av Gigamapping som metode har gitt grunnlag for en iterativ innsiktsprosess der perspektivene til pårørende, den spiseforstyrrede, helsepersonell (psykologer, leger og sykepleiere), eksperter og interesseorganisasjoner er blitt inkludert gjennom hele designprosessen.
Som et resultat av denne innsiktsprosessen presenterer denne oppgaven to viktige retninger: et oversiktskart over pårørendes utfordringer, samt løsningsforslag for en designintervensjon i form av et fysisk verktøy. Oversiktskartet har sin nytte gjennom å bidra til en helhetlig forståelse av pårørenderollen, inkludert de vonde eller skamfulle aspektene som vanskelig lar seg uttrykke. En slik innsikt i pårørenderollen er i seg selv verdifull for økt kunnskap blant fag- og helsepersonell, og for å styrke innovasjonsgrunnlaget i slike kontekster. Oversiktskartet har videre fungert som grunnlag for å spisse problemstilling og utforske et mulig løsningsrom. Valg av endelig konsept har skjedd på grunnlag av flere iterasjoner og blitt gjort med formål om å skape en løsning som fasiliterer en samtale mellom de pårørende i en familie. Gjennom dialog med fagpersoner og testing med potensielle brukere viser denne oppgaven at et slikt verktøy kan være verdifullt i en pårørendekontekst, både for å motvirke den negative familiedynamikken en spiseforstyrrelse kan skape, samt gi de pårørende et språk for å synliggjøre og dele de vanskelige og vonde følelsene som kan hindre åpenhet innad i familien. The thesis explores the impact an eating disorder has on the patients' near relations focusing on the relationship between the carers’ mental health, family dynamics and the public healthcare system. The thesis examines how design can positively impact the challenges carers face through increased knowledge and innovation. The approach in the thesis is based on systems-oriented design and the work of my advisors (Boks and Trondsen) on shame and its role in design. The use of the method Gigamapping has provided a basis for an iterative insight process in which the perspectives of carers, the eating disorder patient, healthcare professionals (psychologists, doctors, and nurses), experts, and advocacy organizations have been included throughout the design process.
As a result of this insight process, this thesis presents two key directions: an overview map of carers’ challenges and a proposed solution for a design intervention in the form of a physical tool. The overview map contributes to a holistic understanding of the carer’s role, including the painful or shameful aspects that are difficult to express. Such insight into the carer role is valuable for increased knowledge among professionals and to strengthen the basis of innovation in such contexts. The overview map further serves as a basis for sharpening the research question and exploring a possible solution. The final concept was selected based on several iterations and was designed to facilitate a conversation between carers within a family. Through dialogue with professionals and testing with potential users, this thesis demonstrates the potential value of the tool in a carer context, both to counteract the negative family dynamics that an eating disorder can create and to provide carers with a language to express and address the complex and painful feelings that can hinder openness within the family.