Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåland, Erna
dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorHopsø, Trine
dc.date.accessioned2023-04-21T17:19:39Z
dc.date.available2023-04-21T17:19:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:127758598:67433007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064311
dc.description.abstractDenne studien handler om læring i arbeidslivet, med fokus på den nye arbeidshverdagen som oppsto i kjølvannet av koronapandemien. I dagens arbeidsliv skjer det sosiale samspillet mellom ansatte både fysisk og digitalt. Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan læring oppleves når arbeidshverdagen og læringsaktiviteter ikke alltid gjennomføres fysisk. Problemstillingen i denne studien lyder: Hvordan opplever ansatte læring i en ny arbeidshverdag bestående av fysiske og digitale møteplasser? Det finnes per i dag lite kunnskap om dette. For å svare på denne problemstillingen ble det benyttet Q-metodologi der jeg har studert opplevelsen til 16 ansatte i en større statlig organisasjon i Norge. Hver av de 16 deltakerne sorterte 48 utsagn der det ble valgt en trefaktorløsning med følgende tre faktorsyn: Faktorsyn 1: Det faglige og sosiale er mer tilgjengelig når vi møtes fysisk Faktorsyn 2: En arbeidshverdag med fysiske og digitale møteplasser fungerer for meg Faktorsyn 3: Fysiske møteplasser legger bedre til rette for spontan, utilsiktet og uformell læring Funnene viser i hovedsak en preferanse for fysiske møteplasser og at det er enklere å lære i fysiske kontekster. Faktorer som kommunikasjon, spontanitet og tilgjengelighet trekkes frem som forklaringer. Samtidig viser funn i denne studien at læring og sosialt samspill også kan fungere digitalt, og at enkelte av deltakerne viser en tydeligere positiv holdning til en mer digital arbeidshverdag enn andre. Effektivitet og fleksibilitet ser ut til å være bidragsytende faktorer i denne sammenhengen.
dc.description.abstractThis master thesis is about learning in work life, and focuses on the new everyday work life that arose in the wake of the corona pandemic. In today’s work life, the social interaction between employees take place both face-to-face and digitally. The purpose of this study is to gain insight into how learning is perceived when everyday work- and learning activities are not always carried out face-to-face. The research question in this study reads as follows: How do employees experience learning in a new everyday work life consisting of face-to-face and digital venues? As of today, there is little knowledge about this. In order to answer this research question, Q Methodology was used to study the experience of 16 employees in a larger governmental organization in Norway. Each of the 16 participants sorted 48 statements where a three-factor-solution was chosen with the following three factors: Factor 1: Both professional affairs and social relations are more accessible when we meet face-to-face Factor 2: A working day with both face-to-face and digital venues works for me Factor 3: Face-to-face meetings better facilitate informal and incidental learning The findings mainly show a preference of face-to-face venues, and a sense of easier access to learning in physical context and environments. Factors such as communication, spontaneity and availability are highlighted as explanations. However, at the same time, findings in this study also show that learning and social interaction can work digitally, and that some of the participants show a more positive attitude towards a digital everyday work life than others. Efficiency and flexibility appear to be contributing factors in this context.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæring i en ny arbeidshverdag - En Q-metodologisk studie om opplevelsen av læring i et arbeidsliv preget av både fysiske og digitale møteplasser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel