"Det burde være en del av det å være lærer" Hvordan MAM læringssyklus kan bidra til et profesjonsfaglig fellesskap der lærere vurderer og videreutvikler sin undervisningspraksis
Abstract
I denne oppgaven rapporterer jeg fra en studie som utforsker systematisk profesjonsutvikling for matematikklærere. Målet med prosjektet har vært å undersøke læreres opplevelse av utvikling i et tiltak der de «reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis», slik overordnet del av læreplanen LK20 krever (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 18). Jeg har benyttet Fauskangers (2020) beskrivelse av MAM læringssyklus som utgangspunkt for å organisere to heldagssamlinger. Målet for samlingene var å la lærere planlegge, prøve ut og reflektere over ambisiøse undervisningsopplegg tilpasset læreplanen i matematikk (Utdanningsdirektoratet, 2020d). Jeg har benyttet Li og Huangs (2013) beskrivelse av Teaching Research Groups (TRG) i Kina, og National Centre for Excellence in the Teaching of Mathematics (NCETM, 2020) sin beskrivelse av Maths hubs (MH) i England, som inspirasjon for utformingen av tiltaket. Vår lokale variant av tiltaket kalles MAM i Skolen (MAMIS) for å skille det fra originalen.
Forskningsdeltakerne var 12 lærere ved en ungdomsskole på vestlandet. Disse utformet og gjennomførte til sammen 27 undervisningsøkter for 15 ulike skoleklasser i løpet av to hele arbeidsdager. Det empiriske materialet består av spørreskjema før og gruppesamtaler etter utviklingsprosjektet.
Ut fra en kvalitativ analyse av datamaterialet har jeg utformet en hypotese om hvordan MAMIS vil oppleves av lærere ved andre skoler. Hypotesen er:
Matematikklærere vil oppleve MAMIS som et nødvendig og naturlig tiltak, og derfor ønske å fortsette med det minst fire ganger årlig. De vil oppleve at samlingene bidrar til å motivere og inkludere flere elever, og at metodikken i MAMIS kan brukes i andre fag.
Hypotesen består av syv ulike elementer, som behandles hver for seg i drøftingen i kapittel 6. Hypotese-elementene er:
1. MAMIS vil oppleves som et nødvendig tilskudd i lærergjerningen.2. Lærere vil ønske å fortsette med MAMIS.3. Lærere ønsker seg mer motiverte elever i faget.4. Lærere vil ønske minst fire hele dager til MAMIS hvert skoleår. 5. MAMIS vil oppleves som en naturlig del av det å være lærer.6. Undervisningspraksisene i MAMIS vil inkludere flere elever.7. Metodikken i MAMIS kan brukes til lignende tiltak i andre fag.
Funnene antyder at MAMIS er et godt egnet verktøy for å la lærere utforske undervisningspraksiser i trygge rammer. Overordnet kan prosjektet bidra med økt kunnskap om hvordan skoler kan jobbe systematisk med profesjonsutvikling i flere fag. In this master thesis I report from a study that explores systematic PD for teachers in Mathematics. The project aimed to investigate teachers`experienced development in a structure were they «reflect on common values, and assess and develop their practice», as the values and principles for secondary education demands (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 18). I have used Fauskangers` (2020) description of MAM learning cycle as a base to organize two all day learning cycles. The goal of these were to let teachers plan, try out and reflect on ambitious teaching arrangements adapted to the Curriculum for Mathematics (Utdanningsdirektoratet, 2020d). I have used Li and Huangs (2013) description of Teaching Research Groups (TRG) in Kina, and National Centre for Excellence in the Teaching of Mathematics` (NCETM, 2020) description of Maths hubs (MH) in England, as an inspiration when designing the project. Our local project is called MAM in School (MAMIS) to separate it from the original MAM-project.
The research participants were 12 teachers from a junior high school in the western part of Norway. They developed and implemented a total of 27 teaching sessions in 15 different classes during two working days. The empirical material consist of a questionnaire before and group interviews after the development project.
Based on a qualitative analysis of the data, I have constructed a hypothesis on how MAMIS will be experienced by teachers in other schools. The hypothesis is:
Math teachers will experience MAMIS as a necessary and natural supplement, and will therefore wish to continue participating at least four times a year. They will experience that the learning cycles contribute to motivating and including more students, and that the method in MAMIS can be used in other subjects.
The seven elements of the hypothesis are discussed separately in chapter 6. These are:1. MAMIS will be experienced as a necessary supplement to the teaching deed.2. Teachers will wish to continue participating in MAMIS.3. Teachers wish for more motivated students in the subject.4. Teachers will wish for at least four whole days of MAMIS each school year.5. MAMIS will be experienced as a natural part of being a teacher. 6. The teaching practices in MAMIS will include more students 7. The method in MAMIS can be used for similar strutures in other school subjects.
The findings imply that MAMIS is useful for letting teachers explore new teaching practices in a safe environment. The project can also contribute to expand the knowledge base on how schools can work systematically with PD in multiple subjects.