Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjørtoft, Henning
dc.contributor.advisorUtvær, Britt Karin Støen
dc.contributor.authorLeonardsen, Julie Klovholt
dc.date.accessioned2023-04-14T12:19:07Z
dc.date.available2023-04-14T12:19:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-326-5767-4
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063130
dc.description.abstractEnglish summary Vocational education and training teachers' assessment work Vocational education and training (VET) teachers are responsible for assessing students’ learning, just like other teachers in upper secondary school in Norway. However, assessment work in VET can be difficult; for example, VET teachers often have to negotiate conflicting perspectives on assessment in schools and in the vocational sector, while at the same time safeguarding students’ needs. So, how do VET teachers experience assessment work in upper secondary schools? Little research has been done on assessment in VET, particularly from the teacher’s point of view. There is also a lack of research on VET teachers’ assessment literacy. This thesis therefore examines how VET teachers experience assessment work and what opportunities and challenges they face in assessment. It also discusses the connection between VET teachers’ assessment literacy and their dual profession as teachers and vocational workers. The thesis is part of a school-based competence development project in assessment (SKUV) that aims to strengthen the overall assessment literacy in a selection of upper secondary schools. However, the thesis has its own purpose, research questions and data, and using educational policy documents, participatory observation and focus group interviews, it constructs new knowledge of how VET teachers experience assessment work. The findings show that VET teachers have extensive assessment responsibilities, complex assessment literacy and diverse assessment identities, and the thesis therefore argues that VET teachers, in the context of assessment work, must often negotiate between stakeholder interests in educational assessment. For example, the VET teachers describe themselves as quality controllers, educators, motivators, fosterers and negotiators when working with assessment, using linguistic metaphors because it is challenging to describe their assessment literacy and identity in words. Furthermore, VET teachers often distance themselves from the theoretical assessment principals and terminology used in school and rather rely on their own vocational experiences and on practical approaches to assessment. The study is rooted in the social constructionist idea that people construct their reality through social and linguistic interactions with other people and contexts. This approach to research makes it possible to examine the complexity of VET teachers’ assessment work and to discuss how their assessment literacy and identity influence their assessment practices.en_US
dc.description.abstractNorwegian summary Yrkesfaglæreres vurderingsarbeid Yrkesfaglærere har, som andre lærere, ansvar for å vurdere elevers faglige og sosiale læring. Arbeid med vurdering i yrkesfag kan imidlertid være komplekst. Eksempelvis må yrkesfaglærere forhandle mellom ulike og tidvis motstridende perspektiver på vurdering i skolen og yrkesfaglige sektorer for å sikre kvalitet i sitt vurderingsarbeid. Samtidig skal de ivareta elevenes interesser og behov. Så, hvordan opplever yrkesfaglærere i videregående skole arbeid med vurdering? Det er forsket forholdsvis lite på yrkesfaglæreres arbeid med og ansvar for vurdering. Det finnes også få studier av deres vurderingskompetanse. Denne avhandlingen undersøker derfor hvordan yrkesfaglærere i videregående skole opplever arbeid med vurdering og hvilke muligheter og utfordringer de møter i sin vurderingspraksis. I tillegg kobler avhandlingen yrkesfaglæreres vurderingskompetanse til deres doble profesjonalitet og belyser hvordan den sammensatte lærer- og fagarbeideridentiteten kan påvirke deres vurderingsarbeid. Avhandlingen er en del av et skolebasert kompetanseutviklingsprosjekt i vurdering (SKUV), der målet var å styrke vurderingskompetansen i et utvalg videregående skoler. Avhandlingen har imidlertid egne mål, forskningsspørsmål og datamateriale. Basert på utdanningspolitiske dokumenter knyttet til vurdering, deltakende observasjon av og fokusgruppeintervju med yrkesfaglærere i SKUV-prosjektet, kaster avhandlingen nytt lys over hvordan yrkesfaglærere opplever arbeid med vurdering. Funnene viser at yrkesfaglærere har et omfattende ansvar for vurdering, en sammensatt vurderingskompetanse og en mangfoldig vurderingsidentitet. Basert på disse funnene argumenterer avhandlingen for at yrkesfaglærere, i kontekst av vurderingsarbeid, stadig havner i posisjoner der de må forhandle mellom vurderingens mål og hensikt, utdanningspolitiske krav og aktørinteresser. Eksempelvis beskriver yrkesfaglærerne seg selv, ved hjelp av språklige metaforer, som både kvalitetskontrollører, utdannere, motivatorer, oppdragere og forhandlere når de arbeider med vurdering. De bruker metaforer for å beskrive egen kompetanse og identitet fordi de finner det utfordrende å sette ord på hva de gjør og hvem de er i vurderingsarbeid. Yrkesfaglærerne opplever i tillegg avstand til vurderingsterminologien i skolen. De støtter seg heller til egen yrkesfaglig arbeidserfaring og bruker praktiske tilnærminger til vurdering. Avhandlingen er forankret i sosialkonstruksjonismens ide om at mennesker konstruerer sin virkelighet gjennom sosiale og språklige interaksjoner med omverden. Denne tilnærmingen til kunnskapskonstruksjon gjør det mulig å undersøke kompleksiteten i yrkesfaglærers vurderingsarbeid, belyse nye perspektiver ved deres vurderingskompetanse og diskutere hvilke konsekvenser det kan ha for deres vurderingspraksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU;2023:116
dc.relation.haspartPaper 1: Leonardsen, Julie; Fjørtoft, Henning. Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling 2021 ;Volum 6.(1) s. 37-56. This work is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 CC BY International License.en_US
dc.relation.haspartPaper 2: Leonardsen, Julie. One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole.. Nordic Journal of Vocational Education and Training 2021 ;Volum 11.(2) s. 1-24. This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 CC BY International License.en_US
dc.relation.haspartPaper 3: Leonardsen, Julie; Utvær, Britt Karin Støen; Fjørtoft, Henning. The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training. Educational Assessment 2022 ;Volum 27.(4) s. 339-355. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License (http:// creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.en_US
dc.titleYrkesfaglæreres arbeid med vurdering i videregående skoleen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel