Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torill
dc.contributor.authorSkogen, Silje
dc.date.accessioned2023-04-05T17:19:12Z
dc.date.available2023-04-05T17:19:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:136509247:105503172
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062221
dc.description.abstractFormålet med studien er å belyse lærerens perspektiv rundt prinsippet tidlig innsats. Studien er basert på intervju med tre lærere. Målet er å sette søkelys på opplevelser og erfaring knyttet til tidlig innsats. Studiens problemstilling er som følger: «Hvordan forstår og opplever tre lærere på 1. -4. trinn prinsippet tidlig innsats i skolen?» Jeg ønsket å undersøke læreres opplevelse og erfaringer med tidlig innsats. Problemstillingen gir føringer for å benytte en kvalitativ metode. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet intervju med delvis strukturert tilnærming. Studien er forankret i en hermeneutisk, fenomenologisk tilnærming. Det vil si at den bygger på opplevelse og forståelse av mening i enkeltindivids erfaringer. Ved å fortolke og lete etter en dypere mening enn det førsteinntrykket gir, prøver en å forstå forskningsdeltakernes budskap. Læreplanens (LK20) overordnede del beskriver tre overordnende prinsipper som skal være retningsgivende for all praksis i skolen: inkludering, tilpasset opplæring og tidlig innsats. Denne studien tar for seg prinsippet tidlig innsats. I 2018 ble tidlig innsats stadfestet i Opplæringsloven. Tidlig innsats handler om å sette inn tiltak på et tidlig tidspunkt i barns liv, samt å sette inn tiltak raskt når vansker blir avdekket. Oppsummert viser empirien at forskningsdeltakerne hadde god erfaring med tidlig innsats. Resultatet fra denne studien viser at tidlig innsats knyttes til enkelt elever, med særlig fokus på elever som strever med den faglige utviklingen. Lærere viser til erfaring med å sette inn tiltak og tilpasse undervisningen for enkelt elever i klasserommet. Tiltak blir gjennomført både i form av eneundervisning, i smågrupper og tilpasning i ordinær undervisning. Samtlige lærere opplever at tidlig innsats er knyttet til fag. I tillegg er det stor enighet om at tidlig innsats knyttes til rammefaktorer som tid og ressurser. Lærere uttrykker et behov for avsatt tid til å samarbeide, drøfte og planlegge tidlig innsats. Det er enighet om et behov for mer ressurser for å kunne drive tidlig innsats på en best mulig måte.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to shed light on the teacher's perspective on the principle of early intervention. The study is based on interviews with three teachers. The goal is to put a spotlight on experiences and experience related to early intervention. The research question is as follows: "How tree teachers 1st – 4th in grades understand and experience the principal of early intervention in school?" I wanted to investigate teacher`s experiences and perceptions with early intervention, based on a qualitative method. I have used interviews with a partially structured approach. The study is based on a hermeneutic, phenomenological approach. That means it is based on experience and understanding of meaning in the individual's experiences. By interpreting and looking for a deeper meaning than the first impression gives, one tries to understand the research participants' message The curriculum (LK20) describes three overarching principles that should guide all practice in schools: inclusion, differentiated instruction and early intervention. This study addresses the principle of early intervention. In 2018, early efforts were confirmed in the Education Act. Early intervention is about implementing intervention at an early stage in children's lives, as well as implementing intervention quickly when difficulties are revealed. In summary, the empirical evidence shows that the research participants had good experience with early intervention. The results of this study show that early intervention is linked to individual students, with a particular focus on students who struggle with academic development. At the same time, teachers refer to the experience of adapting the teaching for all students. Measures are implemented both in the form of one-to-one teaching, in small groups and adaptation in ordinary teaching. All teachers find that early intervention is linked to subjects. In addition, there is broad agreement that early intervention is linked to framework factors such as time and resources. Teachers express a need for allocated time to collaborate, discuss and plan early intervention. There is agreement that more resources are needed to drive early intervention in the best possible way.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTidlig innsats En kvalitativ intervjustudie om hvordan tre lærere forstår og opplever prinsippet tidlig innsats
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel