«Er det på ekte?» Aksjonsforskning på å bruke selvlagde eventyr i barnehagen
Abstract
I løpet av en barnehagehverdag møter barna på en rekke utfordringer, og det er ikke alltid like enkelt å forklare og veilede barna gjennom disse utfordringene. Eventyr kan bli brukt til å skape samtaler og refleksjoner rundt ulike temaer. Denne masteroppgaven ser på hvordan barnehageansatte kan bruke eventyr som et pedagogisk verktøy. Den omhandler en studie hvor en unik og selvlagd eventyrstund blir gjennomført sammen med en gruppe på seks førskolebarn. Hensikten med studien har vært å undersøke hva som skjer under denne eventyrstunden, og hvordan den kan bli forbedret. Målet har vært å utvikle kunnskap om hvordan denne eventyrstunden kan bli brukt til å veilede barn i deres hverdagsutfordringer. Problemstillingen for oppgaven er som følger:
«Hvordan kan barnehageansatte bruke eventyr for å skape samarbeid og finne løsninger sammen med barnehagebarn rundt utfordringer de har i hverdagen?»
Studien er gjennomført som et aksjonsforskningsprosjekt på egen arbeidsplass. Det ble til sammen gjennomført fire eventyrstunder hvor alle varte over en time. Det som skjedde under eventyrstunden ble nedskrevet i feltnotater, og datamaterialet som ble samlet inn ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Det blir presentert tre hovedtemaer, og til sammen ni undertemaer gjennom tematisk analyse: (1) Barna bruker eventyret. (2) Skape et felleskap. (3) Min kompetanse.
Resultatet av studien tyder på at det som ga barna muligheten til å samarbeide og finne løsninger, var at de fikk påvirke eventyret gjennom sine valg. Barna kunne ta med en selvvalgt ting inn i eventyret, de fikk delta i valgprosesser, og de deltok i samtaler rundt utfordringene. Resultatene peker også på at når barna samarbeidet og fant løsninger fikk de muligheten til å bruke språket sitt og danne en felles kontekst de kunne relatere ting til. I tillegg viser resultatene at kompetansen til den som forteller, veileder og voksen har en påvirkning for hvor tilgjengelig og engasjerende eventyret og utfordringen er.
Aksjonsforskningsprosjektet påvirket hvordan jeg fortalte, la til rette for spørsmål og refleksjon, i tillegg til hvordan jeg bedre kunne møte barna. Forbedringene jeg gjorde under aksjonsprosjektet førte til bevissthet og innsikt i hva som kan gjorde eventyrstunden til et pedagogisk verktøy.
Nøkkelord: Eventyr, Eventyrstund, aksjonsforskning, barnehage, førskolebarn, veiledning, planlegging, felleskap, språk, kompetanse, samarbeid, problemløsninger og deltagelse. Thorough a day in kindergarten, children face many challenges, and it is not simple to explain all of them to the children, as well as guide them through these challenges. Fairytales can create discussions and reflections around different themes. This Master thesis will look at how kindergarten teachers can use fairy tales as a pedagogical tool. It involves a study where a unique and self-made story time was conducted together with 6 pre-school children. The purpose of the study was to examine what happens during the story time, and how it can be improved. The objective has been to develop knowledge about how this story time can be used to guide children through their daily challenges. The topic of this thesis is:
“How can kindergarten workers use fairy tales to create cooperation and find solutions together with kindergarteners around challenges they have in daily life.”
The study has been done as action research in my own workplace. It was done through four story times where each was more than one hour long. What happened during the story time was written down into field notes, and the data that was collected was analyzed using thematic analysis. I will present three main themes, with nine sub-themes through thematic analysis: (1) The children use the fairy tale. (2) Creating a community. (3) My competence.
The result of this study indicate that what gave the children the ability to cooperate and find solutions, was that they were able to affect the story through their choices. The children could bring something of their own choosing into the fairy tale, they participated in choosing what to do, and they were a part of the discussion around the challenges. The results also indicate that when the children cooperated and found solutions, they got the opportunity to use their language and create a shared context to which they could relate. I addition the results show that the competence of the storyteller, the counselor, and the adult influence how accessible and engaging the fairy tale and challenges are.
The action research project influenced how I told the story, how I facilitated questions and reflection from the children, as well as how I could better meet the children. The improvements I did during the project allowed for better awareness and insight about what could be done to make the story time into a pedagogical tool.Keywords: Fairy tale, story-time, action research, kindergarten, pre-school children, counseling, planning, community, language, competence, cooperation, problem solving and participation.