• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simulating Snow as an Elastoplastic Material on the GPU

Chunnoo, Mathias
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:112046434:30456532.pdf (12.28Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3058234
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for datateknologi og informatikk [7435]
Abstract
De siste årene, spesielt under pandemien, har Norge sett en drastisk vekst i

folk som prøver topptur for første gang. Med denne økningen i uerfarne turgåere

i snøbelagte fjell, er det en medfølgende fare for utsettelse for og utløsning

av snøskred. Det er derfor veldig viktig å bedre forstå hvordan man unngår

farene ved snøskred. Ettersom den mest skadelige typen av snøskred er

flakskred, undersøker denne avhandlingen mulighetene for å simulere slike

skred.

Snø er derimot et ekstremt komplisert materiale, med fysiske egenskaper som

omfatter alt fra kald støvete snø til hard is, gitt dens temperatur og trykk. I

tillegg til dette er den vanligvis bygd opp i lag som reflekterer forholdene da

snøen falt, i tillegg til aktuelle vær forhold. Nylig arbeid har derimot vist

lovende resultater ved å modellere snø som et elastoplastisk materiale. En av

de numeriske teknikkene som er brukt er SPH (Smoothed Particle Hydrodynamics)

metoden som har muligheten til å modellere et vidt utvalg av snøegenskaper.

Ettersom slutten av Moores lov har tredd i kraft, har man måttet finne nye

måter å øke kraften til datamaskiner. Dette har presset grafikkortleverandører

til å prioritere grafikkorts bruk innen generelle beregninger. Disse kortene

inneholder maskinvare som er dedikert til å utføre store mengder parallelle

oppgaver. SPH simulasjoner er i seg selv beregningsmessig intensive, men de kan

dra nytte av en stor grad av parallellisering. Bruken av grafikkort er derfor

verdt å utforske og denne avhandlingen fokuserer på hvordan man kan modellere

flakskred med SPH på grafikkort.

Denne avhandlingens bidrag inkluderer en meget detaljert oversikt over

numeriske metoder som er brukt, spesielt SPH og hvordan det er brukt for snø

simulering, i tillegg til en seriell implementasjon som, selv om den ikke når

ambisjonene om å simulere flakskred i sin helhet, viser en evne til å modellere

enkelte aspekter man finner i flakskred, slik som sprekkdannelse. I tillegg

viser denne avhandlingen at en parallell implementasjon på grafikkort,

integrert i HPC-Labbens snøsimulator, selv om den forblir beregningsmessig

intensiv, oppnår gode ytelses forbedringer. Resultatene inkluderer tidtaking og

grafiske visualiseringer av tre typer implisitt stress, hvorav det er løst for

båre akselerasjon og fart, i tillegg til eksplisitt stress.
 
The last couple of years, especially during the recent pandemic, Norway has

seen a drastic increase in people trying out ski touring for the first time.

With this increase in the number of inexperienced tourers traversing snowy

mountains, there is an encompassed risk of them being exposed to or triggering

avalanches. It is therefore very important to understand better how to avoid

the dangers of avalanches. As the most dangerous type of avalanche is the slab

avalanche, this thesis investigates the possibility of simulating such

avalanches.

Snow is, however, an exceptionally complex material whose physical properties

range from dusty cold snow to dense ice depending on its temperature and

pressure. In addition, it is typically built up in layers that reflect the

conditions at the time of the snow fall, but also the overall current weather

conditions. However, recent works have shown promising results by modeling snow

as an elastoplastic material. One of the numerical techniques used is the SPH

(Smoothed Particle Hydrodynamics) method, which has the ability to model a wide

variety of snow properties.

With the end of Moore’s law becoming a reality, computers have had to improve

in other ways. This has pushed the vendors of GPUs (Graphical Processing Units)

to prioritize their use for general computational tasks. These computer chips

contain hardware dedicated to performing highly parallel tasks. SPH simulations

are inherently computationally intensive, but can benefit from a high degree of

parallelism. Utilizing the power of GPUs is therefore worth exploring and this

thesis thus focus on how to model slab avalanches using SPH on GPUs.

The thesis's contributions include a fairly detailed summary of the numerical

methods used, including the SPH and how it is used in snow simulations, as well

as a serial implementation that, while not meeting the ambitions of simulating

full scale avalanches, shows an ability to model certain aspects found in slab

avalanches such as crack formations. In addition, the thesis demonstrates how a

parallel implementation on the GPU, which is integrated into the HPC-Lab snow

simulator, while remaining computationally expensive, does result in great

performance benefits. The results includes timing and graphical outputs for

three types of implicit stress solved for both acceleration and velocity as

well as explicit stress.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit