Show simple item record

dc.contributor.advisorKlev, Roger
dc.contributor.authorOddebug, Geir Morten
dc.date.accessioned2023-03-07T18:19:53Z
dc.date.available2023-03-07T18:19:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:126170563:65209721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056842
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHvordan skal skoleledere klare å legge til rette for organisasjonsutvikling med en målsetting om at utviklingen skal ha varig effekt? Det var utgangspunktet for min problemstilling Hvordan kan ledelse av utviklingsprosesser formes og gjennomføres for å skape varig utvikling i skolen? Jeg har gjennom et kvalitativt casestudie undersøkt nærmere hvordan ledere ved en utvalgt skole har jobbet med skoleutvikling over en tiårsperiode. Ved hjelp av et utvalg faglitteratur om organisasjonsutvikling og skoleutvikling og intervjuer med utvalgte skoleledere, har jeg forsøkt å finne spor av hvordan utviklingsprosesser må formes og gjennomføres for å ha ønsket effekt. Mine funn viser at den utvalgte skolen har jobbet systematisk og godt med utvikling, og viser tegn på å være en lærende organisasjon med innsikt i hvordan de skal oppnå forbedring og utvikling. Det har vært mer utfordrende å finne tydelige svar på hva som må ligge til rette for at det skal skapes varig utvikling som en følge av utviklingsarbeid.
dc.description.abstractHow should school leaders facilitate organizational development with a goal that the development should have a lasting effect? That was the starting point of my question How can management of development processes be shaped and carried out to create lasting development in schools? Through a qualitative case study, I have investigated how leaders at a school have worked with school development over a ten-year period. With the help of a selection of professional literature on organizational development and school development and interviews with school leaders, I have tried to find traces of how development processes must be shaped and carried out to have the desired effect. My findings show that the selected school has worked systematically and well with development and shows signs of being a learning organization with a clear image how to achieve improvement and development. It has been more challenging to find good answers to what needs to be in place for lasting development to happen as a result of development work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkoleutvikling - Kompetente skolelederes arbeid med varig utvikling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record