dc.contributor.advisor | Aasetre, Jørund | |
dc.contributor.author | Mjelde, Kenneth | |
dc.date.accessioned | 2023-02-21T18:19:46Z | |
dc.date.available | 2023-02-21T18:19:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:126754570:23054950 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3052930 | |
dc.description.abstract | Innføring av studentaktive undervisningsmetoder er noe som har vært fremmet både for
grunnskole og videregående skolegang, og i høyere utdanning. Studentene ved høyere
utdanning trenger å få en undervisning som gir dem aktiviserende oppgaver som utfordrer
dem i samarbeid, metakognisjon, utvikler dybdelæring og som gir trening i arbeidsrelevante
problemstillinger. Formålet bak denne oppgaven er å undersøke hvordan man kan legge til
rette for studentaktivitet i et grunnfag i høyere utdanning, og hvilke utfordringer og
muligheter man møter på veien. For å finne ut av dette har jeg tatt i bruk en aksjonsforskende
tilnærming, der jeg har undersøkt hvordan man kan legge til rette for studentaktive
undervisningsmetoder i et fag jeg selv er med å undervise i. Ved bruk av fagdidaktisk og
pedagogisk teori, og tidligere forskning har jeg prøvd å finne gode løsninger som kan brukes
som råd for gjennomføring av studentaktiv undervisning i fremtiden.
Ikke-interaktive forelesninger der en foreleser snakker til studentene har lenge vært den mest
vanlige undervisningsmetoden i høyere utdanning. Dette betyr ikke at tradisjonelle
forelesninger ikke er egnet som undervisningsmetode i høyere utdanning. Det er heller viktig
at det legges til rette for at undervisere ved høyere utdanning får tid og arenaer for utvikling
av egen undervisning sammen med andre undervisere. Det er viktig å ta i bruk constructive
allignment som hjelpemiddel for å skape sammenheng mellom mål, undervisning og
vurdering i undervisningen. Tradisjonelle forelesninger kan også ha sin hensikt, og det er
viktig å ikke gjennomføre studentaktive undervisningsmetoder bare for aktiviteten sin del.
Variasjon i undervisningen er viktig, men vi har også sett hvor viktig det er at underviser med
utgangspunkt i læringsmål og vurdering i faget gjennomfører en undervisning basert på
ferdigheter studentene trenger både til vurdering i faget, men også til senere arbeidsliv.
Observasjonene fra egen undervisning viser viktigheten av at underviser i
undervisningsplanleggingen reflekterer rundt hensikten til oppleggene. At man legger opp til
oppgaver som er vanskelige nok, i tillegg til at man som underviser aktivt veileder studentene
i oppgavene er viktig i sammenheng med sosiokulturell læringsteori og den proksimale
utviklingssonen til studentene. Det er også viktig å skape trygge rammer for å kunne diskutere
og samarbeide. Dette har vi sett at er viktig for å lykkes med studentaktive
undervisningsmetoder. | |
dc.description.abstract | Although traditional learning with a teacher talking to students has been a common teaching
method for a long time, active learning has been more and more popular in the debate about
education. Students need to face active learning methods that encourage them to collaborate
and together solve tasks that they will face in their working life. The purpose behind this
study is to try to figure out how to organize active learning methods in a subject for first
degree student in geography at NTNU, and what challenges and solutions you can face in this
work. To do this, I have chosen an active research project. I have tried to find out how student
active learning methods can be implemented in a subject in higher education where I have
been one of the teachers. I have used didactics related to geography, pedagogic theory, and
research from similar projects. Based on this, the project aims to find good solutions in how
the subject can be improved in the following years.
Traditional lectures where a teacher talks to a group of students have for a long time been the
most common learning method in higher education. This does not mean that this learning
method should be avoided in higher education. The aim is that teachers in higher education
gets time and arenas to discuss and develop active learning methods with their colleagues, that
they can use to improve their own teaching. An important aim should be to use “constructive
alignment” to make connection between the aims, teaching, and assessments. It is also
important that teachers use different teaching methods, and that the teaching methods are
based on the aims in the subject, the assessments, and what the students are going to do in
their following careers. Traditional lectures can also have important benefits in higher
education. Still, implementing of active learning methods is important for the students to learn
important skills.
This project shows that it is important that the teacher reflect upon the purpose of each
teaching session. It is important that the tasks are difficult enough, and that the teachers are
actively guide the students due to sociocultural teaching theory. It is also important to develop
safe learning environments to succeed with student active learning methods. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Studentaktive undervisningsmetoder i GEOG1013 - muligheter og utfordringer | |
dc.type | Master thesis | |