Studentaktive undervisningsmetoder i GEOG1013 - muligheter og utfordringer
Abstract
Innføring av studentaktive undervisningsmetoder er noe som har vært fremmet både forgrunnskole og videregående skolegang, og i høyere utdanning. Studentene ved høyereutdanning trenger å få en undervisning som gir dem aktiviserende oppgaver som utfordrerdem i samarbeid, metakognisjon, utvikler dybdelæring og som gir trening i arbeidsrelevanteproblemstillinger. Formålet bak denne oppgaven er å undersøke hvordan man kan legge tilrette for studentaktivitet i et grunnfag i høyere utdanning, og hvilke utfordringer ogmuligheter man møter på veien. For å finne ut av dette har jeg tatt i bruk en aksjonsforskendetilnærming, der jeg har undersøkt hvordan man kan legge til rette for studentaktiveundervisningsmetoder i et fag jeg selv er med å undervise i. Ved bruk av fagdidaktisk ogpedagogisk teori, og tidligere forskning har jeg prøvd å finne gode løsninger som kan brukessom råd for gjennomføring av studentaktiv undervisning i fremtiden.Ikke-interaktive forelesninger der en foreleser snakker til studentene har lenge vært den mestvanlige undervisningsmetoden i høyere utdanning. Dette betyr ikke at tradisjonelleforelesninger ikke er egnet som undervisningsmetode i høyere utdanning. Det er heller viktigat det legges til rette for at undervisere ved høyere utdanning får tid og arenaer for utviklingav egen undervisning sammen med andre undervisere. Det er viktig å ta i bruk constructiveallignment som hjelpemiddel for å skape sammenheng mellom mål, undervisning ogvurdering i undervisningen. Tradisjonelle forelesninger kan også ha sin hensikt, og det erviktig å ikke gjennomføre studentaktive undervisningsmetoder bare for aktiviteten sin del.Variasjon i undervisningen er viktig, men vi har også sett hvor viktig det er at underviser medutgangspunkt i læringsmål og vurdering i faget gjennomfører en undervisning basert påferdigheter studentene trenger både til vurdering i faget, men også til senere arbeidsliv.Observasjonene fra egen undervisning viser viktigheten av at underviser iundervisningsplanleggingen reflekterer rundt hensikten til oppleggene. At man legger opp tiloppgaver som er vanskelige nok, i tillegg til at man som underviser aktivt veileder studentenei oppgavene er viktig i sammenheng med sosiokulturell læringsteori og den proksimaleutviklingssonen til studentene. Det er også viktig å skape trygge rammer for å kunne diskutereog samarbeide. Dette har vi sett at er viktig for å lykkes med studentaktiveundervisningsmetoder. Although traditional learning with a teacher talking to students has been a common teachingmethod for a long time, active learning has been more and more popular in the debate abouteducation. Students need to face active learning methods that encourage them to collaborateand together solve tasks that they will face in their working life. The purpose behind thisstudy is to try to figure out how to organize active learning methods in a subject for firstdegree student in geography at NTNU, and what challenges and solutions you can face in thiswork. To do this, I have chosen an active research project. I have tried to find out how studentactive learning methods can be implemented in a subject in higher education where I havebeen one of the teachers. I have used didactics related to geography, pedagogic theory, andresearch from similar projects. Based on this, the project aims to find good solutions in howthe subject can be improved in the following years.Traditional lectures where a teacher talks to a group of students have for a long time been themost common learning method in higher education. This does not mean that this learningmethod should be avoided in higher education. The aim is that teachers in higher educationgets time and arenas to discuss and develop active learning methods with their colleagues, thatthey can use to improve their own teaching. An important aim should be to use “constructivealignment” to make connection between the aims, teaching, and assessments. It is alsoimportant that teachers use different teaching methods, and that the teaching methods arebased on the aims in the subject, the assessments, and what the students are going to do intheir following careers. Traditional lectures can also have important benefits in highereducation. Still, implementing of active learning methods is important for the students to learnimportant skills.This project shows that it is important that the teacher reflect upon the purpose of eachteaching session. It is important that the tasks are difficult enough, and that the teachers areactively guide the students due to sociocultural teaching theory. It is also important to developsafe learning environments to succeed with student active learning methods.