Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasetre, Jørund
dc.contributor.authorMjelde, Kenneth
dc.date.accessioned2023-02-21T18:19:46Z
dc.date.available2023-02-21T18:19:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:126754570:23054950
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052930
dc.description.abstractInnføring av studentaktive undervisningsmetoder er noe som har vært fremmet både for grunnskole og videregående skolegang, og i høyere utdanning. Studentene ved høyere utdanning trenger å få en undervisning som gir dem aktiviserende oppgaver som utfordrer dem i samarbeid, metakognisjon, utvikler dybdelæring og som gir trening i arbeidsrelevante problemstillinger. Formålet bak denne oppgaven er å undersøke hvordan man kan legge til rette for studentaktivitet i et grunnfag i høyere utdanning, og hvilke utfordringer og muligheter man møter på veien. For å finne ut av dette har jeg tatt i bruk en aksjonsforskende tilnærming, der jeg har undersøkt hvordan man kan legge til rette for studentaktive undervisningsmetoder i et fag jeg selv er med å undervise i. Ved bruk av fagdidaktisk og pedagogisk teori, og tidligere forskning har jeg prøvd å finne gode løsninger som kan brukes som råd for gjennomføring av studentaktiv undervisning i fremtiden. Ikke-interaktive forelesninger der en foreleser snakker til studentene har lenge vært den mest vanlige undervisningsmetoden i høyere utdanning. Dette betyr ikke at tradisjonelle forelesninger ikke er egnet som undervisningsmetode i høyere utdanning. Det er heller viktig at det legges til rette for at undervisere ved høyere utdanning får tid og arenaer for utvikling av egen undervisning sammen med andre undervisere. Det er viktig å ta i bruk constructive allignment som hjelpemiddel for å skape sammenheng mellom mål, undervisning og vurdering i undervisningen. Tradisjonelle forelesninger kan også ha sin hensikt, og det er viktig å ikke gjennomføre studentaktive undervisningsmetoder bare for aktiviteten sin del. Variasjon i undervisningen er viktig, men vi har også sett hvor viktig det er at underviser med utgangspunkt i læringsmål og vurdering i faget gjennomfører en undervisning basert på ferdigheter studentene trenger både til vurdering i faget, men også til senere arbeidsliv. Observasjonene fra egen undervisning viser viktigheten av at underviser i undervisningsplanleggingen reflekterer rundt hensikten til oppleggene. At man legger opp til oppgaver som er vanskelige nok, i tillegg til at man som underviser aktivt veileder studentene i oppgavene er viktig i sammenheng med sosiokulturell læringsteori og den proksimale utviklingssonen til studentene. Det er også viktig å skape trygge rammer for å kunne diskutere og samarbeide. Dette har vi sett at er viktig for å lykkes med studentaktive undervisningsmetoder.
dc.description.abstractAlthough traditional learning with a teacher talking to students has been a common teaching method for a long time, active learning has been more and more popular in the debate about education. Students need to face active learning methods that encourage them to collaborate and together solve tasks that they will face in their working life. The purpose behind this study is to try to figure out how to organize active learning methods in a subject for first degree student in geography at NTNU, and what challenges and solutions you can face in this work. To do this, I have chosen an active research project. I have tried to find out how student active learning methods can be implemented in a subject in higher education where I have been one of the teachers. I have used didactics related to geography, pedagogic theory, and research from similar projects. Based on this, the project aims to find good solutions in how the subject can be improved in the following years. Traditional lectures where a teacher talks to a group of students have for a long time been the most common learning method in higher education. This does not mean that this learning method should be avoided in higher education. The aim is that teachers in higher education gets time and arenas to discuss and develop active learning methods with their colleagues, that they can use to improve their own teaching. An important aim should be to use “constructive alignment” to make connection between the aims, teaching, and assessments. It is also important that teachers use different teaching methods, and that the teaching methods are based on the aims in the subject, the assessments, and what the students are going to do in their following careers. Traditional lectures can also have important benefits in higher education. Still, implementing of active learning methods is important for the students to learn important skills. This project shows that it is important that the teacher reflect upon the purpose of each teaching session. It is important that the tasks are difficult enough, and that the teachers are actively guide the students due to sociocultural teaching theory. It is also important to develop safe learning environments to succeed with student active learning methods.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStudentaktive undervisningsmetoder i GEOG1013 - muligheter og utfordringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel