Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWattne, Ole Edward
dc.contributor.authorSund, Elisabeth Haaland
dc.date.accessioned2023-02-21T18:19:37Z
dc.date.available2023-02-21T18:19:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:119867435:64917437
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052927
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractForskning på effekten av virtuell virkelighet (VR) som supplement i behandlinger har gitt lovende resultater for et bredt spekter av diagnoser. På tross av dette er teknologien ikke tilgjengelig for bruk av behandlere i deres praksis. I samarbeid med intervensjonssenteret, C3, Innovasjonssenteret på Oslo Universitetssykehus (OUS), har Nordic Neurotech utviklet en plattform for å gjøre VR teknologien tilgjengelig. Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge. Denne masteroppgaven forsker på hvordan VR teknologi kan bli gjort tilgjengelig for psykologer i behandling som supplement til tradisjonell behandling. For å finne svaret har implementeringen av to variasjoner av en VR-plattform blitt studert. Den ene versjonen har blitt testet på sykehus med pasienter med ulike diagnoser, og den andre versjon av plattformen ble testet i fengsel på en mer homogen gruppe pasienter i behandling for rus- og avhengighet. I dette master prosjektet gjennomføres en systematisk evaluering av plattformen gjennom en miks av metoder. Plattformen blir evaluert fra et teknisk og brukervennlighets perspektiv, i tillegg til å vurderes som del av et større økosystem i etablerte organisasjoner. Forskningen avdekket flere sentrale faktorer for å gjøre VR teknologien tilgjengelig for psykologer i behandling. Sentrale funn avdekket behovet for bruker involvering i utvikling og produksjon av relevante eksponerings scenarioer, innhold som er realistisk og gjenkjennbart for målgruppen er avgjørende. Det er behov for retningslinjer for bruk, og rammeverk for implementering og det er behov for effektive løsninger som reduserer psykologenes forberedelsestid til et minimum. Funnene viste et behov for å tenke nytt i tilnærmingen til design av grensesnitt for virtuell virkelighet som møter pasienters behov som brukergruppe. Anbefalingene til VR grensesnittet er besvart gjennom en liste ab anbefalte design prinsipper. Brukersentrert design og design tekning inngår i det teoretiske rammeverket for master oppgaven og er sammen med sentrale funn grunnlaget for strategiske anbefalinger for videreutvikling av plattformen.
dc.description.abstractStudies on Virtual Reality (VR) supported treatments has provided convincing result in treating a wide range of mental illnesses, however today the technology is not available for psychologists to use in their practice. In collaboration with the Intervention Centre, and C3, the Innovation Center at Oslo university Hospital (OUS), Nordic Neurotech has developed a platform for making this technology available. The project is supported by Innovation Norway. This master’s project is an investigation into how VR-technology can be made accessible in treatment procedures for psychologists (as a supplement to conventional treatment). To find the answer, the implementation of two different variations of a VR platform has been studied. One version tested in hospitals on a group of patients with multiple diagnosis, and one version tested in prisons on a more homogenous group of patients in treatment for addiction and sub-stance abuse. Through a mixed method the platform was evaluated both from a technical- and usability perspective as well as part of a larger eco system in established organizations. The research identified several key requirements for making VR technology accessible for psychologists to use in their practice. Key findings revealed the need for user involvement in the creation of relevant exposure scenarios, content that is realistic and relatable for the target user is essential, the need for guidelines and implementation framework and the need for effective solutions that reduce time requirements for psychologists to an absolute minimum. Finally, findings revealed the need for a new way of approaching Virtual reality user interfaces, that meet needs of the patient group which until now has been undiscovered. The VR UI requirements are answered through a list of recommended design principles. A user centered design approach and design thinking are the theoretical framework for the masters project and combined wit the findings the foundation for strategic recommendations for future development of the VR platform.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDevelopment of a platform for making virtual reality accessible as a tool in exposure therapy
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel