Skjerm eller skjerme? Relasjonen mellom skjermtid og motoriske ferdigheter hos førskolebarn – En narrativ litteraturstudie
Abstract
Tittel: Skjerm eller skjerme? Relasjonen mellom skjermtid og motoriske ferdigheter hosførskolebarn.
Bakgrunn: Skjermbaserte medier har blitt svært vanlig å bruke blant barn i alle aldre. Likevel erdet begrenset med kunnskap om hvordan skjermtid påvirker barns motoriske ferdigheter. Dennekunnskapen kan være nyttig i fysioterapeuters yrkesutøvelse.
Mål: Denne narrative litteraturstudien har som mål å undersøke sammenhengen mellom skjermtidog motorisk ferdighet hos barn i alderen 1–6 år.
Metode: Et systematisk litteratursøk ble gjennomført 18. oktober 2022. Søkeord knyttet til barn,motorikk og skjermbaserte enheter ble brukt. Kvalitet av inkluderte studier ble vurdert ved hjelpav Mixed Methods Appraisal Tool.
Resultat: Søket gav totalt 547 artikler. Etter gjennomlesing av tittel og sammendrag, fjerning avduplikater, samt gjennomlesing av fulltekst ble syv inkludert. Seks studier fant en negativassosiasjon mellom skjermtid og barns prestasjon på finmotoriske og/eller grovmotoriske tester.Én studie fant en positiv assosiasjon mellom skjermtid og finmotorisk prestasjon.
Konklusjon: Passiv skjermtid kan øke tid brukt på stillesittende atferd, og dermed redusere barnsfysiske utfoldelse, noe som kan hemme utviklingen av motorisk ferdighet. Fysioterapeuter måvære klar over effektene skjermtid kan ha på barns motoriske ferdigheter. Title: Should Children Be Shielded From Screens? The Relationship Between Screentime andMotor Skills in Preschoolers.
Background: Screen based media are all the rage amongst children today, yet there is limitedknowledge about how time spent on screens affects children's motor skill competence. Thisknowledge may be useful for physical therapists to implement in their professional practice.
Objective: This narrative literature study aimed to examine the association between screentimeand motor skill competence in children aged 1–6.
Method: A systematic literature search was conducted on the 18th of October 2022. Key wordspertaining to children, motor skills and screen based media were used. The quality of the includedstudies was rated using the Mixed Methods Appraisal Tool.
Results: 547 papers were initially retrieved. After title and abstract screening, removal ofduplicates, and full-text screening, seven were included. Six found a negative association betweenscreentime and children’s performance on fine and/or gross motor skill tests. One study found apositive association between screentime and fine motor performance.
Conclusion: Passive screentime can increase time spent on sedentary behaviours. Sedentarybehaviour can reduce the children's physical explorations, which in turn may harm thedevelopment of motricity. The physical therapist should be aware of the effects screen time mayhave on children's motor skills.