• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skjerm eller skjerme? Relasjonen mellom skjermtid og motoriske ferdigheter hos førskolebarn – En narrativ litteraturstudie

Plahte, Live Lowzow; Setså, Lea Kristine; Thorp, Johanne Oltedal
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:131381922:131386969.pdf (7.431Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3050859
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [3554]
Abstract
Tittel: Skjerm eller skjerme? Relasjonen mellom skjermtid og motoriske ferdigheter hos

førskolebarn.

Bakgrunn: Skjermbaserte medier har blitt svært vanlig å bruke blant barn i alle aldre. Likevel er

det begrenset med kunnskap om hvordan skjermtid påvirker barns motoriske ferdigheter. Denne

kunnskapen kan være nyttig i fysioterapeuters yrkesutøvelse.

Mål: Denne narrative litteraturstudien har som mål å undersøke sammenhengen mellom skjermtid

og motorisk ferdighet hos barn i alderen 1–6 år.

Metode: Et systematisk litteratursøk ble gjennomført 18. oktober 2022. Søkeord knyttet til barn,

motorikk og skjermbaserte enheter ble brukt. Kvalitet av inkluderte studier ble vurdert ved hjelp

av Mixed Methods Appraisal Tool.

Resultat: Søket gav totalt 547 artikler. Etter gjennomlesing av tittel og sammendrag, fjerning av

duplikater, samt gjennomlesing av fulltekst ble syv inkludert. Seks studier fant en negativ

assosiasjon mellom skjermtid og barns prestasjon på finmotoriske og/eller grovmotoriske tester.

Én studie fant en positiv assosiasjon mellom skjermtid og finmotorisk prestasjon.

Konklusjon: Passiv skjermtid kan øke tid brukt på stillesittende atferd, og dermed redusere barns

fysiske utfoldelse, noe som kan hemme utviklingen av motorisk ferdighet. Fysioterapeuter må

være klar over effektene skjermtid kan ha på barns motoriske ferdigheter.
 
Title: Should Children Be Shielded From Screens? The Relationship Between Screentime and

Motor Skills in Preschoolers.

Background: Screen based media are all the rage amongst children today, yet there is limited

knowledge about how time spent on screens affects children's motor skill competence. This

knowledge may be useful for physical therapists to implement in their professional practice.

Objective: This narrative literature study aimed to examine the association between screentime

and motor skill competence in children aged 1–6.

Method: A systematic literature search was conducted on the 18th of October 2022. Key words

pertaining to children, motor skills and screen based media were used. The quality of the included

studies was rated using the Mixed Methods Appraisal Tool.

Results: 547 papers were initially retrieved. After title and abstract screening, removal of

duplicates, and full-text screening, seven were included. Six found a negative association between

screentime and children’s performance on fine and/or gross motor skill tests. One study found a

positive association between screentime and fine motor performance.

Conclusion: Passive screentime can increase time spent on sedentary behaviours. Sedentary

behaviour can reduce the children's physical explorations, which in turn may harm the

development of motricity. The physical therapist should be aware of the effects screen time may

have on children's motor skills.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit