Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKrokan, Arne
dc.contributor.advisorPostholm, May Britt
dc.contributor.advisorGiske, Tove
dc.contributor.authorHagelia, Marianne
dc.date.accessioned2023-02-10T11:53:40Z
dc.date.available2023-02-10T11:53:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-326-6454-2
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3050011
dc.description.abstractNorsk sammendrag En avhandling om kodetalents lærings- og identitetsutfordringer: Fra gamer til kodeekspert – om å bane sin egen vei i livet for å komme seg dit en må være Denne avhandlingen bidrar med kunnskap om en liten, spesialisert gruppe barn og unge som på fritiden lærer seg avansert programmering (koderne) og deres lærings- og identitetsutfordringer. Avhandlingen plasserer seg i fagområdet barn og unges bruk av digital teknologi, og det situerte perspektivet på læring danner den teoretiske bakgrunnen. Metodologien klassisk grounded theory er brukt i avhandlingen, og problemstillingen er derfor åpen i møte med feltet. Avhandlingens mål er å besvare det overordnede forskningsspørsmålet: «Hva er kodernes hovedutfordring og hvordan løser de den?» Den overordnede problemstillingen søkes besvart gjennom tre forskningsspørsmål: «Hvem er koderne? Hvordan lærer de koding? Hvorfor lærer de koding?» Data ble hovedsakelig samlet på The Gathering og Global Game Jam mellom 2015 og 2017. Datainnsamling og analyse er gjort samtidig, og det er brukt konstant komparativ analyse med selektiv og teoretisk koding. Den oppdagede teorien er sammenlignet og diskutert i forhold til relevant forskning og pedagogisk litteratur. Avhandlingen bidrar med ny innsikt og presenterer en substansiell teori som forklarer hvordan koderne handler for å løse sine utfordringer. I et større bilde bidrar avhandlingen til å bedre forstå pedagogiske utfordringer rundt begavede barn, at disse barna og ungdommene kanskje ikke får de utfordringene de trenger i skolen og hvordan de bruker koding og kodefellesskap til å håndtere slike utfordringer. Kodernes hovedutfordring er funnet å være at de er oversette talenter. Utfordringen løser de gjennom kjernekategorien livsplanlegging, som resulterer i en identitetsutvikling og karakterdannelse, hvor de skaper sin egen vei i livet fra å være gamere til å bli kodeeksperter. Den substansielle teorien om de oversette talentene som leder sin egen utvikling gjennom livsplanlegging er en grunnleggende sosial prosess inndelt i tre faser: hvor de i den første fasen går egne veier, i den andre fasen driver med kreativ utforskning og i den tredje fasen utnytter de handlingsrommet. De skaper seg sin egen vei i livet for å komme seg dit de må være, gjennom en kreativ og transformativ læringsreise fra gamere til kodeeksperter.en_US
dc.description.abstractEnglish summary This thesis contributes knowledge about a small, specialized group of children and youth, those who program (code) and their learning and identity challenges. This thesis places itself within the field of how children and youth use digital technology, and the situated perspective of learning forms the theoretical background. The methodology of classic grounded theory has been used in this thesis, and the research question is therefore open in its encounter with this field. The overall research question of this study was therefore: What are the coders' main challenge and how do they solve it? The overall problem is sought to be answered through three research questions: Who are the coders? How do they learn to code?? Why are they learning coding? Data was mainly collected at The Gathering and Global Game Jam between 2015 and 2017. Data collection and analysis were conducted simultaneously, and constant comparative analysis with selective and theoretical coding were applied. The discovered theory is compared and discussed in relation to relevant research and educational literature. It has been discovered that the coders' main challenge is that they are overlooked talents. They solve their main concern through the core category of life planning, which results in an identity development and character formation, where they create their own path in life, from being gamers to becoming code experts. The substantive theory of the overlooked talents who direct their own development through life planning is a fundamental social process divided into three phases: in the first phase they go their own ways, in the second phase they engage in creative exploration and in the third phase they exploit the space of acting. On their own, they pave their way in life to get where they need to be, through a creative and transformative learning journey from gamers to code experts.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved NTNU;2023:22
dc.titleFra gamer til kodeekspert – om å bane sin egen vei i livet for å komme seg dit en må væreen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel