Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPareliussen, Bjarne
dc.contributor.authorLukic, Jelena
dc.date.accessioned2023-02-09T18:19:25Z
dc.date.available2023-02-09T18:19:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:131835269:133299523
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049865
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan Asko-sjødroneprosjektet påvirker Moss Havn. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan kan økt autonomi innen sjøfart påvirke havner i fremtiden?». Nyskapning og behovet for en grønnere flåte er et viktig tema i dagens maritime næring, og det er flere forskningsprosjekt som omhandler dette. Det blir sett på tre ulike faktorer: bærekraft, omdømme og sikkerhet. Hvor det to førstnevnte henger sammen. Med bærekraft og omdømme vil det bli sett på hvorvidt prosjektet påvirker det bærekraftige omdømmet til havnen. Imens med sikkerhet vil det bli sett på hvorvidt prosjektet kan påvirke sikkerhetsrutinene til havnen. Forskningsspørsmålene er: - Hvordan kan bærekraft-omdømmet til Moss Havn bli påvirket? - Hvordan kan Asko-sjødroneprosjektet endre rutinene og sikkerhetskravene til Moss Havn? I oppgaven blir det funnet flere faktorer som kan påvirke de respektive temaene. Blant annet er det for omdømmet sin del en blandet respons fra befolkningen i Moss om bærekraften i prosjektet, med tanke på mulig økt køproblematikk og svevestøv. Videre er det en utfordring med tanke på manglende regelverk og det faktum at det ikke er nok informasjon om autonome skip på kommersielt nivå tilgjengelig for å kunne se for seg hva slags sikkerhetskrav- og behov som kan oppstå. I oppgaven er det teori, sekundærlitteratur og kvalitative data som prøver å besvare forskningsspørsmålene og problemstillingen. Det er samlet opp teori rundt de tre ulike faktorene, altså om bærekraft, omdømmeteori og sikkerhetsteori. Sekundærdataen har ulike eksempler fra bærekraft i maritim næring, tidligere autonome prosjekter, statistikk over sikkerhet om bord autonome skip og konvensjonelle skip. Med kvalitative data er det gjennomført dybdeintervjuer fra tre utvalg, disse er ansatte fra: Moss Havn, Asko Maritime og personer som jobber med by og næringslivsutvikling i Moss kommune. På denne måten er det forsøkt å samle mest mulig informasjon fra ulike kilder, og samle ulike perspektiver på saken. Oppgaven konkluderer med at det bærekraftige omdømmet til havnen kan bli negativt påvirket lokalt, men at det er finnes løsninger for å håndtere omdømmet. Det konkluderes videre med at omdømmet uansett økes fra et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. For sikkerhetsspørsmålet konkluderes det med at det er svært vanskelig å forutsi hva som kan endres. Muligheten for flere ISPS lignende regler blir belyst og hva havnen kan ha i fokus med tanke på de ulike utfordringene rundt manglende regelverk og oppfordringen til et økt samarbeid mellom aktører og interessenter.
dc.description.abstractThis thesis is about how the Asko-seadrone project influences Moss Port. The research question for this thesis is: “How may increased autonomy in shipping affect ports in the future?”. Innovation and the need for a greener fleet is an important subject in the maritime industry of today, and there are several research projects on this topic. The thesis looks at three different factors: sustainability, reputation and safety. The first two mentioned are linked together. In sustainability and reputation there will be investigated how the project may influence the sustainable reputation of the port. With safety there will be looked at how the project may influence the safety routines of the port. The secondary research questions are: - How may the “sustainability reputation” of Moss Port be affected? - How may the Asko-seadrone project change the routines and safety measures of Moss Port? The thesis found several factors that may influence the respective themes. Amongst other things, there is a mixed response from Moss population about the sustainability of the project, like the chance of increased traffic congestion and particulate matter. Furthermore, there is a challenge with the lack of regulations and the fact that there is not enough information about autonomous ships on a commercial level available to see what kind of safety measures and needs that may occur. The thesis contains theory, secondary litterature and qualitative data that tries to answer the research questions and the secondary research questions. Theory is gathered about the three different factors, that are: sustainability, reputation theory and safety theory. The secondary data contains different examples from sustainability in the maritime industry, former autonomous projects, statistics over the safety on board autonomous ships and conventional ships. Qualitative data contain in-depth interviews from three selections, these are employees from Moss Port, Asko Maritime and people who work with city and business development in Moss municipality. This way it is tried to gather as much information as possible from different sources, and to gather different perspectives on the matter. The thesis concludes that with the sustainable reputation of the port may be negatively influenced locally but that there are solutions in how to handle reputation. Furthermore, the thesis concludes that the reputation will increase positively from a national and international perspective. The safety question concludes that it will be difficult to predict what may change. The possibility for more rules similar to the ISPS-rules is clarified and what the port may focus on while thinking of the different challenges with the lack of regulations and encouragement to an increased cooperation between parties and stakeholders.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePåvirkningskraften av autonome skip for fremtidens havner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel